Wekker op strand met parasol

Nieuw onderzoek: Vakantie lijkt voorbij voordat hij begonnen is

Gebeurtenissen waar we ons op verheugen, voelen korter en verder weg aan, blijkt uit nieuw onderzoek.

Gebeurtenissen waar we ons op verheugen, voelen korter en verder weg aan, blijkt uit nieuw onderzoek.

Shutterstock

Veel mensen kijken er reikhalzend naar uit om hun hete bureau te laten voor wat het is en de zomerse wereld in te trekken. Maar wees niet te enthousiast – althans, als je een nieuw verslag van de Ohio State University mag geloven.

Vier studies in het Journal of Consumer Psychology kwamen tot dezelfde conclusies: gebeurtenissen waar we naar uitkijken voelen in onze gedachten korter, terwijl het wachten erop veel langer aanvoelt.

Vrouw in kantoor kijkt op horloge

Hoe meer je je op je volgende vakantie verheugt, hoe korter hij aanvoelt. De wachttijd voelt juist langer aan, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

© Shutterstock

451 proefpersonen namen deel aan een van de studies en beoordeelden op een schaal van 1 tot 100 hoe goed het komende weekend zou zijn. Vervolgens gaven ze aan hoe ver in de toekomst de begin- en eindtijd van het weekend voor hen aanvoelden.

En het verband was duidelijk. Hoe meer de proefpersonen naar het weekend uitkeken, hoe verder in de toekomst het aanvoelde en hoe korter de tijd tussen begin en einde leek.

Als deelnemers zich echt op het weekend verheugden, hadden ze vaak het gevoel dat de begin- en eindtijd elkaar bijna overlapten – en dat het weekend dus voorbij was nog voor het begonnen was.

De tijd vliegt, zoals we allemaal weten, als je plezier hebt – en zo ook, zo blijkt nu, in afwachting van toekomstig plezier.