Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Blod top
Mens - Ouder worden

Vers bloed draait ouderdomsverschijnselen terug

Een shot vers tienerbloed in je aderen kan wel eens een jeugdelixer zijn. Dit blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek, waarbij oudere muizen verkwikt raakten van een injectie met jong mensenbloed.

Ook al heeft het veel weg van het script van een vampierfilm, de resultaten zijn veelbelovend.

Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoeksresultaten gepresenteerd waaruit blijkt dat jong mensenbloed een verjongend effect kan hebben op een ouder lichaam. Zelfs als dit oudere lichaam niet van een mens is.

Muizen rennen rondjes in de kooi

De onderzoekers namen bloedmonsters af van een groep 18-jarige deelnemers en injecteerden het plasma bij muizen van 12 maanden – vergelijkbaar met een mens van ongeveer 50 jaar.

Over een periode van drie weken kregen de muizen twee keer per week een shot tienerbloed. De muizen begonnen rondjes te rennen in hun hokken en zowel hun geheugen als leervermogen ging erop vooruit.

Eiwitten helpen cellen om zeep

Volgens de neurowetenschapper Karoly Nikolich, oprichter van Alkahest, het biofarmaceutische bedrijf achter het onderzoek, ligt de verklaring in de eiwitsamenstelling van het bloed.

In jeugdig bloed zitten verschillende eiwitten die het weefsel verjongen. Naarmate iemand ouder wordt, verdwijnen ze echter en maken ze plaats voor schadelijke moleculen.

'Naarmate het plasma veroudert, stijgt het aantal ontstekingsgevoelige eiwitten, die het afsterven van cellen in de hand werken,' legt Karoly Nikolich uit.

Bevestiging van eerder onderzoek

Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van neurowetenschappers en is nog niet gepubliceerd.

Het is echter niet de eerste keer dat bloed een verjongend effect wordt toegeschreven.

In 2014 ontdekte een onderzoeksgroep van Harvard dat oudere muizen zowel fysiek als mentaal gebaat waren bij injecties van het bloed van hun jongere soortgenoten.