Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Rood licht voor scherper zicht

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat een eenvoudige behandeling met rood licht met een lange golflengte wel eens goed zou kunnen werken tegen verslechterd zicht als gevolg van veroudering. Volgens wetenschappers is een dagelijkse behandeling van drie minuten voldoende.

Alle cellen in je lichaam worden slechter naarmate je ouder wordt en dat geldt met name voor de zintuigcellen in je ogen.

Maar er is hoop. Dankzij een eenvoudige lichtbehandeling kunnen we het proces vertragen en zelfs omkeren, zo blijkt uit een nieuw onderzoek door wetenschappers van het University College London in Engeland.

De wetenschappers vroegen 24 personen in de leeftijd van 28 tot 72 jaar om gedurende twee weken iedere dag drie minuten lang naar het rode licht van een zaklamp te kijken. Voor en na de behandeling kregen de proefpersonen een ogentest, waarbij hun vermogen om kleuren en objecten bij weinig licht te onderscheiden, werd getest.

Volg het proces stap voor stap

Licht met een lange golflengte geeft nieuwe energie aan zintuigcellen

Bij de meeste mensen wordt hun zicht minder na hun 40e, maar rood licht met een lange golflengte start de energiecentrale van de cellen opnieuw op, zo blijkt uit nieuwe onderzoeken.

Shutterstock og Ken Ikeda Madsen

1. Licht valt op het netvlies

Tijdens het onderzoek stelden 24 personen hun ogen bloot aan rood licht met een golflengte van 670 nanometer. Dit deden ze twee weken lang, waarbij het netvlies dagelijks drie minuten lang werd behandeld.

2. Zintuigcellen worden geraakt

Het rode licht wordt geabsorbeerd door de zintuigcellen in het netvlies, dat zwakker wordt naarmate je leeftijd toeneemt. Dit geldt voor de zogeheten staafjes, waarmee je licht en donker kunt onderscheiden, en de kegeltjes, waarmee je kleurverschillen waarneemt.

3. Energie in de cellen stijgt

Door het licht verhoogden de energiecentrales in de cellen, de zogeheten mitochondriën, de productie van het energiemolecuul ATP. Hierdoor werden de zintuigcellen gevoeliger en werd het kleuren- en nachtzicht beter.

Uit de resultaten bleek dat na de behandeling het zicht bij de mensen die ouder waren dan 40, flink was verbeterd. De onderzoeken toonden een positief effect aan op het zicht in het donker, maar nog meer op het vermogen om kleuren te zien, dat soms met ruim 20 procent verbeterde.

Energiecentrales van cellen branden op

De reden hiervoor is dat er verschillende cellen in het netvlies ten grondslag liggen aan de twee soorten zicht. De zogeheten kegeltjes dienen om kleuren waar te nemen, terwijl je dankzij de staafjes het verschil ziet tussen licht en donker. Beide soorten cellen worden minder gevoelig naarmate je ouder wordt, omdat de energiecentrales van de cellen, mitochondriën, steeds minder goed het energiemolecuul ATP kunnen produceren.

Het rode licht van een speciaal zaklampje kan de zintuigcellen in de ogen, die slechter worden boven de 40, nieuw leven inblazen.