Veranderingen in het eiwitgehalte zijn hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor het verouderingsproces en kunnen je echte leeftijd tonen.

Wetenschappers: Je veroudert in drie stappen

De hoeveelheid eiwitten in je lichaam bepaalt wat je echte leeftijd is. En er zijn drie specifieke momenten waarop het verouderingsproces in een stroomversnelling komt, zo blijkt uit onderzoek.

Hoe snel je veroudert, hangt af van 373 eiwitten die met je bloed door je lichaam stromen.

En veranderingen in de hoeveelheid eiwitten kunnen de veroudering versnellen en verraden je precieze leeftijd, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Stanford University School of Medicine.

Het onderzoek wijst er ook op dat de lichamelijke veroudering niet geleidelijk optreedt, maar eerder in sprongen op drie specifieke momenten in het leven.

Volgens een van de onderzoekers, Tony Wyss-Coray, ph.d. en hoogleraar neurologie en neurologische studies, zijn veranderingen in het gehalte eiwitten in het bloed tot nu toe onderbelicht gebleven in de wetenschap. Daarom zijn de resultaten verrassend, zo zegt hij:

Circa een derde van de eiwitten die we onderzocht hebben, veranderde significant en bevorderde de veroudering. Tony Wyss-Coray, PhD, hoogleraar neurologie en neurologische studies

De drie keerpunten van het leven

De wetenschappers analyseerden 2925 eiwitten uit het plasma – de gele vloeistof die overblijft als je bloedlichaampjes en bloedplaatjes uit het bloed verwijdert in een centrifuge – van 4263 personen tussen de 18 en 95 jaar.

In deze leeftijdsspanne zijn drie keerpunten gevonden, waarin het eiwitgehalte in het bloed alle kanten op gaat.

Die drie momenten vallen gemiddeld respectievelijk in het 34e, 60e en 78e levensjaar.

Tot aan de drie keerpunten is de hoeveelheid eiwitten in het bloed redelijk constant, maar plotseling treedt er een hevige schommeling op, die de veroudering versnelt.

Veroudering tegengaan

De pas ontdekte eiwitschommelingen in het vierde, zevende en achtste decennium van het leven, kunnen ons veel leren over ouderdomsgerelateerde aandoeningen, zo hopen de onderzoekers.

En het resultaat van het onderzoek brengt ons misschien weer een klein stapje dichter bij de ultieme droom van veel wetenschappers: het stoppen van veroudering.

Als de verouderingsprocessen op biochemisch niveau in onze cellen in kaart gebracht worden, kunnen we mogelijk methoden vinden om deze processen te beïnvloeden. En te stoppen.

Naast de drie keerpunten van het leven, veroorzaakt door schommelingen in plasma-eiwitten, weten we nog een aantal dingen over veroudering.