Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Het molecuul NAD+ stimuleert het interne reparatieproces van de cellen en stelt zo de veroudering uit.

Mens - Ouder worden

Harvard-onderzoekers ontdekken bron van de jeugd

Wetenschappers hebben een molecuul geïdentificeerd dat de veroudering niet alleen uitstelt, maar ook bestaande tekenen van ouderdom terugdraait. Ze willen al binnen zes maanden tests uitvoeren bij mensen.

Stel je voor dat je een simpel pilletje kunt slikken om je lichaam tegen veroudering te beschermen, en dat zelfs rimpels en grijs haar weer verdwijnen.

Dat idee kan werkelijkheid worden dankzij een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoekers van onder andere de Harvard Medical School in Boston.

Zij hebben een molecuul geïdentificeerd dat het mogelijk maakt tekenen van ouderdom in DNA van muizen terug te draaien. Daarnaast beschermt het molecuul tegen verdere veroudering.

Molecuul repareert cellen

Het molecuul, NAD+, blijkt een speciale rol te spelen in de manier waarop onze cellen verouderen.

Als een cel veel NAD+ bevat, kan het enzym PARP1, dat DNA repareert, optimaal zijn werk doen. Daardoor blijft het lichaam jong.

Dat ontdekten de onderzoekers door een voorloper van NAD+ te injecteren in een groep oudere muizen. Het effect bleek verbluffend.

Mogelijk binnen paar jaar op de markt

‘Na een week waren de cellen van de jonge en oudere muizen niet meer van elkaar te onderscheiden,’ vertelt onderzoeksleider David Sinclair.

Zijn collega’s en hij willen voor het eind van dit jaar een test uitvoeren op mensen en hopen binnen een paar jaar een medicijn te kunnen ontwikkelen.

‘We zijn nog nooit eerder zo dicht bij een effectief antiverouderingsmiddel geweest. Mogelijk komt het over drie tot vijf jaar al op de markt,’ aldus Sinclair.