Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Door de communicatie tussen twee eiwitten te blokkeren wisten onderzoekers ouderdomskenmerken bij muizen terug te draaien.

Mens - Ouder worden

Doorbraak: Met nieuwe methode groeit haar weer terug

Onderzoekers hebben een peptide ontwikkeld die ouderdomskenmerken terugdraait en het haar weer laat groeien. Ze hopen dat de nieuwe ontdekking tot een effectieve behandeling van ouderdomskwalen bij mensen kan leiden.

Een kale kruin, een doorschemerende schedel en een wijkende haarlijn – nog even en het is allemaal verleden tijd.

Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek30246-5 {"target":"_blank"}) van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, dat aantoont hoe een bepaalde methode ouderdomskenmerken kan terugdraaien en het haar van kale muizen weer laat groeien.

Aanval op verouderende cellen

De methode bestaat uit een peptidebehandeling die gericht is op oude cellen die kunnen leiden tot ontstekingen, haaruitval en gezondheidsproblemen.

De oude cellen hebben namelijk het vermogen verloren om zich te delen

De nieuwe behandeling helpt het natuurlijke sterfproces van cellen een handje en doodt de oude cellen, maar laat de fitte cellen intact.

Het effect is geweldig

Door de behandeling hadden verouderende muizen na 10 dagen al weer een volle haardos. De muis rechts is niet behandeld.