Maar volgens de Australische professor John Hattie, auteur van het boek Leren zichtbaar maken (Visible Learning) uit 2008, dat onder docenten wereldwijd een cultstatus heeft bereikt, is de belangrijkste parameter voor goed leren iets heel anders.
Uitgebreid onderzoek
Om te begrijpen welke principes het effectiefst zijn als het om leren gaat, heeft Hattie in de loop der jaren zoveel mogelijk gegevens geanalyseerd.
Nu komt hij met het boek Visible Learning – The Sequel, waarin de Australische hoogleraar betoogt dat de belangrijkste factor voor goed onderwijs eenvoudigweg de betrokkenheid van de docent is.
Hij schrijft ook dat leerlingen het doel van het onderwijs moeten kunnen zien, en de ‘leerreis’ die ze maken moeten begrijpen.
Om tot deze conclusie te komen, vergeleken Hattie en zijn team 2100 meta-analyses van de afgelopen 40 jaar, gebaseerd op 130.000 studies en 400 miljoen leerlingen uit de hele wereld.
‘Het gaat niet om tips en trucs over hoe scholen makkelijk de cijfers kunnen opkrikken. Het gaat erom de leercultuur te veranderen en ervoor te zorgen dat docenten dol zijn op lesgeven en leerlingen dol zijn op leren,’ zegt Hattie tegen Scimex.
En mocht je het idee hebben dat leren niet voor iedereen is weggelegd, dan heeft Hattie een antwoord paraat.
‘Alle kinderen kunnen leren, en allemaal kunnen ze leren leren waarderen. Het beste wat een docent daarom kan doen, is hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen en verschillen zien als kansen om op verschillende manieren te leren. Maar het gaat er ook om leerlingen de moed te geven zichzelf uit te dagen door hoge leerdoelen te stellen,’ besluit Hattie.