Zo blijf je fit in quarantaine

Quarantaine betekent voor veel mensen meer Netflix en minder beweging. Uit onderzoek blijkt echter dat korte perioden zonder fysieke activiteit grote gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid. Maar er is ook goed nieuws.

Quarantaine betekent voor veel mensen meer Netflix en minder beweging. Uit onderzoek blijkt echter dat korte perioden zonder fysieke activiteit grote gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid. Maar er is ook goed nieuws.

Miljoenen mensen zitten momenteel in quarantaine of lockdown – verplicht of vrijwillig. Dat betekent dat je ineens opgesloten zit tussen vier muren, waardoor je fysieke activiteit vaak daalt tot het absolute nulpunt.

En dat kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid.

Twee weken stilzitten heeft gevolgen voor je gezondheid

Bij een Brits onderzoek keken wetenschappers wat er gebeurt als een fysiek actief, jonger persoon (18-50 jaar) met een BMI van minder dan 30 plotseling twee weken stilzit.

Vóór het onderzoek liepen alle proefpersonen ongeveer 10.000 stappen per dag, tijdens het onderzoek daalde het activiteitsniveau tot maximaal 1500 stappen per dag. Het dieet van de proefpersonen bleef ongewijzigd.

Na twee weken van inactiviteit constateerden de wetenschappers de volgende veranderingen:

  • Een daling van 4 procent in de lichamelijke conditie
  • Een toename van de tailleomtrek van een kleine centimeter
  • Een toename van het levervet met 0,2%
  • Een toename van het lichaamsvet met 0,5%
  • Een lichte toename van de insulineresistentie
  • Een lichte toename van specifieke vetcellen in het bloed: triacylglycerol
  • Een slechtere doorbloeding

Deze resultaten bewijzen dus dat ook kortere perioden van inactiviteit gevolgen hebben voor je lichaam, en het risico op ziekten zoals diabetes of hart- en vaatziekten verhogen.

Het goede nieuws: je kunt je gezondheid weer op peil brengen

Gelukkig is er ook goed nieuws. De wetenschappers onderzochten tevens hoe het lichaam reageert als de fysieke activiteit weer wordt hersteld. Twee weken nadat ze hun normale, actieve leefstijl weer hadden opgepakt, waren de proefpersonen in principe weer even gezond als voorheen.

Het onderzoek benadrukt natuurlijk wel hoe belangrijk het is om dagelijks te bewegen.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseert 150 minuten gemiddelde beweging of 75 minuten intensieve beweging per week. En dat kan, ook tijdens een lockdown.

Je kunt bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Houd elke dag een aantal korte, actieve pauzes. Je kunt dan even sporten, spelen met de kinderen of je huis poetsen.
  • Als je thuis werkt, blijf dan niet de hele dag in dezelfde houding zitten en probeer een paar keer per dag op te staan.
  • Ga even buiten wandelen of hardlopen – maar houd je aan de 1,5 meter afstand.