Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Huilend kind

Zijn alle tranen hetzelfde?

Tranen kunnen om verschillende redenen opwellen, maar is er een verschil in wat ze bevatten?

Al onze tranen worden gevormd in de traanklieren, die zich aan de zijkant boven het oog bevinden en circa 10-20 openingen per oog hebben.

De meeste tranen worden geproduceerd om onze gevoelige ogen te beschermen tegen bacteriën en stof, en in de loop van een normale dag maken ze circa 2 milliliter traanvocht aan.

Slijm en vet beschermen de ogen

De samenstelling van tranen varieert naargelang de reden dat ze ontstaan.

Het meest voorkomende traanvocht bevat slijm, vet, zouten, bacteriëndodende enzymen en antistoffen. Het wordt voortdurend als een beschermend membraan over het oog verspreid wanneer we knipperen.

Tranen veranderen van inhoud

• Basistranen

Bevochtigen en verwijderen micro-organismen met slijm, vet, zouten, bacteriedodende enzymen en antistoffen.

• Reflextranen

Worden gevormd als het oog geïrriteerd is en spoelen vuiltjes weg met veel enzymen en antistoffen.

• Gevoelstranen

Ontstaan bij sterke emoties als pijn of verdriet en bevatten stresshormonen en pijnstillende stoffen.

Andere tranen ontstaan als reactie op een onaangename externe invloed, bijvoorbeeld wanneer we uien snijden, waarbij een gas vrijkomt dat de ogen irriteert. Dit type traan bestaat hoofdzakelijk uit water, maar ook enzymen en antistoffen om de vreemde substantie uit de ogen te spoelen en de irritatie tegen te gaan.

Ten slotte kunnen tranen worden opgewekt door emoties zoals stress, verdriet en vreugde.

Tranen bevatten stresshormonen, waardoor sommige onderzoekers denken dat het lichaam zich door te huilen ontdoet van stressfactoren die zich ophopen wanneer we sterke emoties en stressvolle situaties ervaren.

Volgens een artikel van Harvard Health Publishing komen bij een emotionele huilbui ook endorfinen vrij die de pijn verlichten, zowel fysiek als emotioneel, waardoor je je dus beter gaat voelen.