© Creative Commons
Mens - Lichaam

Wetenschappers: We hebben een nieuw orgaan ontdekt

Achter longen, darmen en bloedvaten hebben wetenschappers mogelijk een geheel nieuw orgaan ontdekt, en misschien bevat het wel de sleutel tot de genezing van kanker.

In de ruimte tussen de bekende organen hebben Amerikaanse wetenschappers een verborgen orgaan ontdekt.

Interstitium is een soort bindweefsel dat in het hele lichaam voorkomt. Het loopt langs je longen, onder je huid, rond je darmen en langs je bloedvaten.

Artsen dachten dat het vooral diende als een soort steiger om de organen op hun plaats te houden en dat het onafhankelijk van elkaar in holtes in het lichaam voorkwam.

Maar nu blijkt uit gedetailleerde microscoopbeelden dat dit weefsel vol zit met identieke cellen met vloeistof en eiwitten en dat het allemaal samenhangt – alsof het een orgaan is.

Orgaan stuurt immuunstelsel aan

De wetenschappers denken dat het interstitium een soort stootdemper is en zich samentrekt en uitzet om te voorkomen dat de organen met elkaar in aanraking komen en beschadigd raken.

Het weefsel lijkt ook in verband te staan met de lymfeknopen, en dat betekent dat ziekten zich misschien via dit stelsel door het lichaam kunnen verspreiden.

Mogelijk kan ook kanker zich via dit nieuwe orgaan uitzaaien.

Genezing van kanker?

Als het orgaan een soort snelweg voor kanker is, betekent dat dat gezwellen zich via het interstitium kunnen uitzaaien naar organen als de longen en de darmen.

Mogelijk hebben de wetenschappers een van de potentste wapens van kanker ontdekt, en daarmee ook een mogelijke manier om de ziekte te bestrijden.

Het interstitium is echter nog niet officieel erkend als orgaan.