Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Wetenschap: Dit eiwit is mogelijk de veroorzaker van acne

Acne is een van de meest voorkomende én raadselachtige huidaandoeningen ter wereld. Uit nieuw onderzoek blijkt mogelijk waarom mensen last hebben van puistjes.

Honderden miljoenen mensen hebben acne: puistjes, mee-eters en pijnlijke rode ontstekingen in hun gezicht en op het lichaam. Toch is er nog veel onbekend over de aandoening, bijvoorbeeld waarom sommige mensen er wel last van krijgen en andere niet.

Een onderzoek dat is gepubliceerd in het tijdschrift Nature duidt erop dat de oorzaak mogelijk ligt in een bepaald eiwit – of beter gezegd in een tekort daaraan. In huidmonsters van mensen met acne bleek namelijk minder van het eiwit GATA6 te zitten.

Eiwit heeft invloed op vet in de huid

Volgens de onderzoekers heeft het GATA6-eiwit invloed op de manier waarop de cellen in de talgklieren zich gedragen, zoals de hoeveelheid talg die wordt geproduceerd. Het eiwit stuurt namelijk het effect van het mannelijke geslachtshormoon testosteron op de talgklieren aan.

Talgklieren zijn kleine kliertjes in de haarzakjes. Ze produceren een vettige substantie, talg, die de huid tegen uitdroging beschermt. Talgklieren komen overal op het lichaam voor, maar vooral bij de haarwortels, en op het gezicht, het bovenste deel van de rug en midden op de borst. Daarom krijgen mensen met acne vooral op die plekken puistjes.

Waarom sommige mensen minder van dit eiwit hebben, is nog onduidelijk. De onderzoekers hopen dat hun ontdekking de weg vrijmaakt voor meer onderzoek naar en nieuwe behandelingen tegen acne.

Zo vormt een goedaardige bacterie een geel puistje

Een giftige cocktail van dode huidcellen, vet en veel bacteriën brengt de afweer in staat van paraatheid. Het immuunsysteem zet haarzakjes om in ontstoken puistjes.