Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jetlag

Wetenschappers willen oogdruppels ontwikkelen die tijdsverschillen neutraliseren.

Mens - Lichaam

Oogdruppels moeten jetlag genezen

Wetenschappers hebben een bijzondere signaalstof ontdekt in de ogen. Door die signaalstof te manipuleren willen ze onze innerlijke klok verzetten en voorkomen dat we last hebben van tijdsverschillen.

Slapeloze nachten en dagen die veel te lang lijken. Verre reizen vallen soms zwaar, vooral als je last hebt van jetlag.

Maar nu gloort er hoop. Een team wetenschappers heeft een ontdekking gedaan die reizigers met slaapproblemen kan redden.

De onderzoekers stuitten op een signaalstof in het oog die onze innerlijke klok kan manipuleren. En ze willen die signaalstof beïnvloeden met oogdruppels.

Hormoon is te manipuleren

Het onderzoek, dat is gepubliceerd in het Journal of Physiology, neemt de ogen van laboratoriumratten onder de loep. De biologie van hun ogen doet sterk denken aan die van ons.

In de ogen ontdekten ze het hormoon vasopressine, ook bekend als ADH. Dat is een signaalstof die vooral voorkomt in de nucleus suprachiasmaticus (SCN) – een groep speciale cellen in de hypothalamus die de innerlijke biologische klok aansturen.

De SCN reageert op signalen van de ganglioncellen van de ogen. Hoe lichter het is, hoe wakkerder je moet zijn, zo zeggen de hersenen. En dankzij de ontdekking dat de ganglioncellen van het oog vasopressine bevatten, kon jetlag binnenkort wel eens verleden tijd zijn.

Oogdruppels houden het brein voor de gek

Nu willen de wetenschappers oogdruppels ontwikkelen die de hoeveelheid vasopressine in de ogen kunnen beïnvloeden, en daarmee de signalen die het hormoon naar de SCN stuurt.

Zo wordt het lichaam voor de gek gehouden en wordt het moe of juist wakker. Dat voorkomt een jetlag.