Op je zij slapen

Kun je het beste op je linker- of rechterzij slapen?

Werkt de zwaartekracht anders op ons in naargelang we op onze linker- of rechterzij slapen?

Werkt de zwaartekracht anders op ons in naargelang we op onze linker- of rechterzij slapen?

Shutterstock

Hoewel niet onomstotelijk is bewezen op welke zij je het beste kunt slapen, zijn er iets meer argumenten voor links.

Het eerste deel van de dikke darm bevindt zich bijvoorbeeld aan de rechterkant, waarna hij een bocht naar links maakt. Als je dus op je linkerzij slaapt, helpt de zwaartekracht de spijsvertering.

Slaap niet op je buik of rug

Op je rug slapen
© Shutterstock

Op je rug slapen belemmert je ademhaling

We slapen 37,5% van de tijd op onze rug. Dat is goed voor de nek en de ruggengraat, maar kan snurken en slaapapneu, waarbij de ademhaling 20-30 seconden stopt, verergeren.

Op je buik slapen
© Shutterstock

Op je buik slapen belast je nek

We slapen maar 7,3% van de tijd op onze buik. Met een kussen onder je heupen is dat goed voor je wervelkolom, maar je nek draait opzij en daar kun je last van krijgen.

Bovendien hoeft je hart – althans in theorie – ook iets minder hard te werken. Dit komt doordat de aorta het hart aan de linkerkant verlaat en daarom naar beneden pompt als je op je linkerzij slaapt.

Zijslapers reinigen de hersenen

In 2017 werden de slaaphoudingen van 664 proefpersonen bestudeerd. Gemiddeld brachten ze 54,1 procent van hun slaaptijd op hun zij door, wat over het algemeen gezonder lijkt te zijn dan slapen op de rug of buik.

Studies bij muizen tonen aan dat zijslapen het ruggenmergvocht vrij laat stromen, waardoor de hersenen beter worden ontdaan van afvalstoffen.