Walmende schoenen

Kun je binnen het beste je schoenen aanhouden?

Een paar vriendinnen van me houden hun schoenen binnen aan, omdat ze denken dat dat het meest hygiënisch is. Maar is dat wel zo?

Je schoenen zijn besmettingshaarden. Want terwijl je door de straten dwaalt, naar openbare toiletten gaat en over vuile perrons loopt, sleep je allerlei ziektekiemen met je mee.

Wetenschappers die schoenzolen hebben bestudeerd, ontdekten dat die verschillende soorten bacteriën meenemen, afhankelijk van waar we heen gaan.

Doktersschoenen zitten vol bacteriën

In een ziekenhuis in Polen was 65 procent van de schoenen van artsen besmet met multiresistente stafylokokken en Enterococcus faecalis (een bacterie die in onze darmen leeft).

Bij een andere studie naar 127 schoenzolen uit gewone huishoudens werd ontdekt dat 40 procent besmet was met Clostridium difficile, een bacterie die diarree en darmontsteking veroorzaakt.

Bovendien vonden onderzoekers listeriabacteriën op 20 procent van de schoenen die openbare toiletten hadden bezocht. Infecties met listeria kunnen leiden tot de ziekte listeriosis, die in 20-30 procent van de gevallen dodelijk is.

Kankerverwekkers in schoenzolen

Hoeveel bacteriën met je meelopen, hangt grotendeels af van de conditie van de schoenen. Versleten schoenen hebben over het algemeen meer bacteriën.

Maar schoenen pikken niet alleen bacteriën op. Je haalt ook giftige zware metalen uit de bodem, kankerverwekkende stoffen uit asfalt en hormoonontregelende stoffen van besproeide gebieden binnen als je je schoenen niet uitdoet.