Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zo voorkom je een kater

Zo voorkom je een kater

Een kater is geen pretje. Als je geen barstende koppijn wilt na een avondje doorzakken, vind je hier een paar goede adviezen om een kater te voorkomen.

Photo by Michael Discenza on Unsplash

Feestjes zijn natuurlijk hartstikke leuk en gezellig. Maar als je net iets te lang blijft hangen, kan het de volgende dag lijken of iemand je hoofd met een drilboor bewerkt.

Als dit je wel eens overkomt – of als je iemand kent die een buurman heeft die het wel eens overkomt – dan kun je onderstaande adviezen ter harte nemen. We beloven niet dat je de volgende dag zo fris als een hoentje zult zijn, maar een combinatie van deze middeltjes zou het leed in ieder geval moeten verzachten.

Waardoor krijg je een kater?

Alcohol bestaat uit ethanol en kleine hoeveelheden methanol. Van de ethanol word je dronken, en van de methanol krijg je hoofdpijn doordat er een gifstof ontstaat als het afgebroken wordt.

Ethanol en methanol worden door dezelfde enzymen in de lever afgebroken, maar niet even snel.

Methanol doet er langer over om afgebroken te worden, en als de ethanol op is, wordt de methanol sneller afgebroken, waardoor de concentratie van de gifstof stijgt. Het resultaat is een kater.

Doordat het methanolgehalte per alcoholische drank verschilt, maakt het wel degelijk uit wat je drinkt, en kan zelfs een klein beetje alcohol al tot een kater leiden.

Zo voorkom je een kater

Met deze drie adviezen kun je hopelijk een kater voorkomen. Als je je eraan houdt, lig je niet de hele dag met barstende koppijn in bed.

Drink veel water

Je kunt een kater voorkomen, of in ieder geval flink verzachten, door water te drinken. Heel veel water, de hele avond door. Daarmee voorkom je dorst, en vooral uitdroging de volgende ochtend.

Sluit de avond af met een sportdrankje, dat zouten en druivensuiker bevat.

En drink een GROOT glas water vlak voordat je je roes uit gaat slapen. Als je dat nog lukt tenminste.

Drink niet op een lege maag

Alcohol komt sneller in je bloedbaan als je maag leeg is. Als je tijdens de maaltijd drinkt, wordt de opname van alcohol vertraagd door het eten.

Drink lichtgekleurde dranken

Beperk je tot dranken met een lichte kleur, zoals witte wijn, wodka of jenever, en vermijd donkere dranken als rode wijn, whisky, rum en cognac. Donkere dranken bevatten meer gifstoffen als methanol.

Het methanolgehalte van whisky is bijvoorbeeld vier keer zo hoog als dat van wodka.

Als je een vrouw bent, moet je proberen iets minder te drinken dan de mannen. Het vrouwelijk lichaam bevat minder water, waardoor dezelfde hoeveelheid alcohol tot een hoger promillage leidt.

Voorkom een kater met lichtgekleurde drankjes
© Shutterstock

Zo kom je van een kater af

Ben je al wakker geworden met barstende koppijn en andere symptomen van een kater? Dan kun je er gelukkig nog iets aan doen. Lees gauw verder.

Drink water

Wat je eet en drinkt heeft veel invloed op een kater. Ook in dit geval is het een goed idee om veel water te drinken.

Alcohol heeft een uitdrogend effect op het lichaam. Als je gedronken hebt, maken de nieren te veel urine aan, waardoor je meer vocht kwijtraakt dan je binnenkrijgt. Daardoor droog je uit, en dat leidt niet alleen tot dorst, maar ook tot hoofdpijn. Blijf dus veel water drinken, en melk helpt ook.

Je hebt misschien vooral trek in een kop koffie als je met een kater wakker wordt, maar dat is een slecht idee: ook koffie werkt uitdrogend. Thee is beter.

Na een avondje stappen lijken een burger en patat vaak een aantrekkelijk middel om een kater te voorkomen. Maar je moet uitkijken met vet en machtig eten, want dat kan de misselijkheid verergeren. Bananen, soep en yoghurt werken beter tegen een kater.

Drink één biertje

Eén biertje de volgende ochtend kan helpen: een kleine dosis verse alcohol dempt de afbreking van methanol, zodat de concentratie gifstoffen die worden afgescheiden daalt.

Volgens sommige artsen is een banaan-wodkasmoothie trouwens beter dan een biertje. Banaan stimuleert de aanmaak van de kalmerende stof serotonine, en het scheutje wodka verlaagt de productie van de gifstoffen die een kater veroorzaken.

Slaap uit

Een kater is deels te wijten aan vochtverlies en een slechte nachtrust. Blijf iets langer in bed. Na een avondje stappen kom je minder makkelijk in een diepe slaap, een voorwaarde voor een goede slaapkwaliteit.

Slik hoofdpijnpillen

Er bestaan meerdere pillen tegen een kater, maar die werken niet allemaal even goed. Kies voor tabletten met paracetamol, want die zijn het beste voor je maag.

Ga sporten ... later

Je bevordert de afbraak van alcohol niet door te dansen of anderszins te bewegen, dus wacht even met naar de sportschool gaan. Beweging belast het lichaam en vooral de lever zwaarder, waardoor de gifstoffen uit de alcohol zelfs langzamer worden afgebroken.

Maar frisse lucht kan geen kwaad, dus maak vooral een ommetje als je een kater hebt.

Lees ook:

social isolation
Ziektes

Zo lijden je lichaam en geest onder sociale isolatie

4 minuten
Mens

Wetenschappers zetten alles op alles: Snel vaccin moet huiveringwekkende pandemie stoppen

18 minuten
Walvissen

Eerste walvissen zwommen ‘op zijn hondjes’

3 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg