Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zo voorkom je een kater

Zo voorkom je een kater

Een kater is geen pretje. Als je geen barstende koppijn wilt na een avondje doorzakken, vind je hier een paar goede adviezen om een kater te voorkomen.

Photo by Michael Discenza on Unsplash

Feestjes zijn natuurlijk hartstikke leuk en gezellig. Maar als je net iets te lang blijft hangen, kan het de volgende dag lijken of iemand je hoofd met een drilboor bewerkt.

Als dit je wel eens overkomt – of als je iemand kent die een buurman heeft die het wel eens overkomt – dan kun je onderstaande adviezen ter harte nemen. We beloven niet dat je de volgende dag zo fris als een hoentje zult zijn, maar een combinatie van deze middeltjes zou het leed in ieder geval moeten verzachten.

Waardoor krijg je een kater?

Alcohol bestaat uit ethanol en kleine hoeveelheden methanol. Van de ethanol word je dronken, en van de methanol krijg je hoofdpijn.

Methanol is een van de bijproducten van het gistingsproces van alcohol. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid bijproducten van grote invloed is op de hevigheid van de kater. Hoe meer bijproducten je drankje bevat, hoe zwaarder de kater.

Zowel ethanol als methanol wordt afgebroken door enzymen in de lever, maar niet allebei even snel: methanol doet er langer over. Als de ethanol is verdwenen gaat de afbraak van methanol sneller, waardoor de concentratie gifstoffen wordt verhoogd. Het resultaat is een kater.

Doordat de concentratie bijproducten niet in elke alcoholische drank hetzelfde is, maakt het uit wat je drinkt. Zo is de concentratie in gekleurde sterkedrank zoals bourbon 37 keer zo hoog als die in wodka.

De bijproducten zijn echter niet de enige boosdoeners. Volgens wetenschappers onderdrukt alcohol namelijk ook een hormoon dat de functie van de lever bevordert. Als dit hormoon wordt geblokkeerd, moet je lichaam meer vocht afscheiden dan normaal.

Daarom moet je vaker plassen als je alcohol hebt gedronken en dat leidt tot uitdroging, wat op zijn beurt de kenmerkende hoofdpijn en duizeligheid van een kater veroorzaakt.

Zo voorkom je een kater

Met deze drie adviezen kun je hopelijk een kater voorkomen. Als je je eraan houdt, lig je niet de hele dag met barstende koppijn in bed.

1. Drink veel water. Je kunt een kater voorkomen, of in ieder geval flink verzachten, door water te drinken. Heel veel water, de hele avond door. Daarmee voorkom je dorst, en vooral uitdroging de volgende ochtend. Sluit de avond eventueel af met een sportdrankje, dat zouten en druivensuiker bevat. En drink een GROOT glas water vlak voordat je je roes uit gaat slapen. Als je dat nog lukt tenminste.

2. Drink niet op een lege maag. Onderzoek wijst uit dat alcohol sneller in je bloedbaan komt als je maag leeg is. Als je tijdens de maaltijd drinkt, wordt de opname van alcohol vertraagd door het eten.

3. Drink lichtgekleurde dranken. Beperk je tot dranken met een lichte kleur, zoals witte wijn, wodka of jenever, en vermijd donkere dranken als rode wijn, whisky, rum en cognac. Donkere dranken bevatten meer gifstoffen zoals methanol. Als je een vrouw bent, moet je proberen iets minder te drinken dan de mannen. Het vrouwelijk lichaam bevat minder water, waardoor dezelfde hoeveelheid alcohol tot een hoger promillage leidt.

Voorkom een kater met lichtgekleurde drankjes
© Shutterstock

Zo kom je van een kater af

Ben je al wakker geworden met barstende koppijn en andere symptomen van een kater? Dan kun je er gelukkig nog iets aan doen. Lees gauw verder.

Drink water en eet goed

Wat je eet en drinkt heeft veel invloed op een kater. Ook in dit geval is het een goed idee om veel water te drinken.

Alcohol heeft een uitdrogend effect op het lichaam. Als je gedronken hebt, maken de nieren te veel urine aan, waardoor je meer vocht kwijtraakt dan je binnenkrijgt. Daardoor droog je uit, en dat leidt niet alleen tot dorst, maar ook tot hoofdpijn. Blijf dus veel water drinken, en melk helpt ook.

Na een avondje stappen lijken een burger en patat vaak een aantrekkelijk middel om een kater te voorkomen. Maar je moet uitkijken met vet en machtig eten, want dat kan de misselijkheid verergeren. Voeding met veel kalium, zoals bananen en avocado's, is een beter alternatief omdat je lichaam door de uitdroging mogelijk een tekort heeft aan dit belangrijke mineraal.

Drink één biertje

Eén biertje de volgende ochtend kan helpen: een kleine dosis verse alcohol remt de afbreking van methanol, zodat de concentratie gifstoffen die worden afgescheiden daalt.

Slaap uit

Een kater is deels te wijten aan vochtverlies en een slechte nachtrust. Blijf iets langer in bed. Na een avondje stappen kom je minder makkelijk in een diepe slaap, een voorwaarde voor een goede slaapkwaliteit.

Slik pijnstillers

Er bestaan meerdere pillen tegen een kater, maar die zijn niet allemaal even goed. Kies voor tabletten met paracetamol, want die zijn het beste voor je maag.

Lees ook:

Hersenen

GEZICHTSBEDROG: Kun jij ook niet alle 12 de stippen zien?

3 minuten
bloedgroepen TOP
Bloedsomloop

Nieuw onderzoek: Je bloedgroep bepaalt je risico op corona

5 minuten
Drop
Bloedsomloop

Dol op drop? Het zwarte snoep kan je fataal worden

3 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg