Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Je lijf is onbekend terrein

Je lijf bevat duizenden celtypen die we nog niet kennen. Nieuwe technologie heeft een gapend gat aangetoond in onze kennis van het lichaam, maar een wereldwijd onderzoeksproject wil dit dichten. Meer dan duizend wetenschappers brengen onze organen in kaart, en dat kan leiden tot nieuwe behandelingen tegen onder meer kanker en taaislijmziekte.

Claus Lunau

Hersenonderzoeker Ed Lein

bekijkt verbaasd het resultaat van de analyse van neuronen in de buitenste laag van de hersenschors.

Samen met zijn collega’s aan het Allen Institute in Seattle, VS, heeft hij zojuist de hersenen van twee overledenen onderzocht en alle bekende typen hersencellen geïdentificeerd.

Maar de onderzoekers zijn ook op een celtype gestuit dat ze niet kennen.

Om de onbekende cel met eigen ogen te bekijken, nemen ze de microscoop erbij.

Ze zien een cel met een karakteristieke vorm: een rond cellichaam met een wirwar aan dunne uitlopers.

De vorm doet denken aan een rozenbottel in een rozenstruik, en daarom krijgt de cel de naam rosehip neuron, rozenbottelneuron.

Onlangs is er een nieuwe hersencel ontdekt: het rozenbottelneuron (boven).

© Tamas Lab/University of Szeged

De ontdekking, die in samenwerking met andere onderzoeksteams uit de VS en Europa werd gedaan, is een van de eerste in het nieuwe, mondiale project Human Cell Atlas.

Dit project moet alle cellen in het menselijk lichaam in kaart brengen en zo ons beperkte inzicht in de activiteiten van deze cellen revolutioneren.

Op dit moment nemen circa 1500 onderzoekers uit 62 landen deel aan het project. Zij hebben al enkele onbekende celtypen ontdekt en gedetailleerde kaarten getekend van meerdere organen.

De doorbraken brachten onder meer aan het licht welke cellen verantwoordelijk zijn voor de ongeneeslijke taaislijmziekte en hoe kankercellen in de tegenaanval gaan tegen de veelbelovende immunotherapie.

Dat baant de weg voor nieuwe behandelingen, die de verborgen zwakten van de ziekten benutten.

Elke cel heeft zijn eigen patroon

Het lichaam bevat allerhande cellen, die uiteenlopende taken uitvoeren en er heel verschillend uitzien.

Rode bloedcellen zitten propvol met het eiwit hemoglobine, omdat ze zuurstof door het bloed moeten vervoeren.

Neuronen hebben lange uitlopers en nauwe verbindingen met de naburige cellen, om snelle, effectieve communicatie mogelijk te maken.

En vetcellen kunnen ruim 200 keer groter worden dan rode bloedcellen, omdat ze vet opslaan als energiereserve.

De variatie aan celtypen in het lichaam is des te bijzonderder als je bedenkt dat ze allemaal hetzelfde DNA hebben.

VIDEO: Word wijzer over onze gloednieuwe hersencellen: rozenbottelneuronen!

Toen de rozenbottelcel werd ontdekt, dachten de onderzoekers dat die alleen bij mensen voorkomt. Later onderzoek wees uit dat muizen een vergelijkbaar celtype hebben.

De cellen brengen het DNA echter op hun eigen wijze tot uiting en zetten daarvoor verschillende eiwitten in.

Zo brengt een hersencel genen tot uiting die voor de vorming van signaalstoffen als dopamine en serotonine zorgen.

Afweercellen hebben echter niets aan deze genen. Zij hebben genen nodig om stoffen te vormen die infecties helpen bestrijden.

Zo heeft ieder celtype zijn eigen patroon van actieve en inactieve genen die de cel zijn unieke vorm en functie geven.

De laatste 150 jaar hebben onderzoekers celtypen onder meer geïdentificeerd op basis van hun vorm en hun locatie in het lichaam, en zo zijn er circa 200 verschillende celtypen ontdekt.

Maar sinds enkele decennia zijn er nieuwe technieken waarmee je precies ziet welke genen de cellen tot expressie brengen.

En het lijkt er nu sterk op dat er nog veel meer celtypen zijn – mogelijk duizenden.

30 biljoen – zo veel cellen telt het menselijk lichaam volgens een onderzoek uit 2016.

Zelfs met geavanceerde gentechnologie was het tot voor kort echter niet mogelijk om een volledig overzicht te krijgen over de gigantische wirwar aan lichaamscellen.

De onderzoekers konden óf maar een paar cellen tegelijk onderzoeken, óf kijken welke genen er in totaal actief waren in een orgaan zonder erachter te komen welke cellen in het orgaan wat tot uiting brachten.

Maar nu kunnen we met nieuwe technologie de genactiviteit van elke cel analyseren in een monster met honderdduizenden cellen.

Algoritme spoort nieuwe typen op

Een van de bouwstenen van Human Cell Atlas is single-cell RNA sequencing of scRNA-seq.

Deze techniek is de afgelopen 10 jaar zo geavanceerd geworden dat de onderzoekers in één keer de genactiviteit in elke cel in een weefselmonster kunnen meten.

Cellen krijgen streepjescodes

Met de baanbrekende nieuwe technologie single-cell RNA sequencing kunnen onderzoekers actieve genen van honderdduizenden cellen tegelijk aflezen. En speciale DNA-streepjescodes kunnen elk actief gen herleiden tot een cel.

Als de cellen maar twee of drie genen hadden gehad, was het makkelijk geweest om ze in te delen op basis van de activiteit van de genen.

Maar met ruim 20.000 genen zijn er zo veel combinatiemogelijkheden dat de onderzoekers nieuwe algoritmen nodig hebben die heel veel data aankunnen.

Op basis van de data plaatst het algoritme elke cel in een soort coördinatenstelsel met ruim 20.000 dimensies – voor elk gen één.

En op grond van het activiteitsniveau van de genen krijgt de cel een plek in het stelsel.

Cellen die dicht bij elkaar staan in het stelsel hebben een vergelijkbaar patroon van genactiviteit en behoren tot hetzelfde celtype.

Het algoritme identificeert afgebakende klompen cellen in het coördinatenstelsel en geeft de onderzoekers zo een overzicht over de celtypen die aanwezig zijn in het weefsel.

En dat heeft inmiddels dus geleid tot de ontdekking van diverse nieuwe celtypen en subgroepen van reeds bekende celtypen.

Op naar nieuw soort behandeling

Ed Leins rozenbottelneuron was een van de eerste ontdekkingen van Human Cell Atlas.

In tegenstelling tot veel andere zenuwcellen remt het elektrische signalen in plaats van ze door te geven.

Daarmee bepaalt het mede welke berichten aankomen – een belangrijke functie, die voorkomt dat de hersenen worden overspoeld met onnodige signalen.

Het rozenbottelneuron is echter niet het enige nieuwe celtype dat het project ontdekt heeft, en waarschijnlijk ook niet het meest belangrijke. Die eer valt mogelijk te beurt aan de ionocyten in de longen.

Die brengen hogere niveaus van het gen CFTR tot uitdrukking dan enige andere lichaamscel.

CFTR speelt de hoofdrol bij taaislijmziekte, een genetische aandoening waar wereldwijd meer dan 70.000 mensen aan lijden.

Het gen codeert voor een eiwit dat water en chloride-­ionen de cel in en uit brengt en is betrokken bij de afscheiding van slijm in de longen.

Mensen met een mutatie op dit gen hebben een dikkere laag slijm in de longen plus levensbedreigende ademhalingsproblemen.

84% van de lichaamscellen zijn rode bloedcellen. Toch vormen ze maar 4% van het lichaamsgewicht.

Ondanks decennia intensief onderzoek is er nog steeds geen behandeling, maar de ontdekking van de ionocyten biedt hoop.

Lang werd gedacht dat de aanmaak van het CFTR-eiwit was verdeeld over enkele van de bekende luchtwegcellen.

Maar uit de nieuwe ontdekking blijkt dat verreweg het meeste CFTR tot uiting komt in de ionocyten, ook al vormen die maar 1 procent van de luchtwegcellen.

Dat inzicht maakt de weg vrij voor een nieuw soort behandeling. Onderzoekers kunnen zich nu specifiek op de ionocyten richten om de CFTR-activiteit van mensen met taaislijmziekte te normaliseren.

Zwangerschapsraadsel opgelost

Human Cell Atlas houdt zich niet alleen bezig met het zoeken van nieuwe celtypen.

Een van de hoofddoelen is detailkaarten te maken van de cellen in organen en weefsel en erachter te komen hoe ze samenwerken.

Bioloog Aviv Regev van het MIT in de VS is een van de initiatiefnemers van Human Cell Atlas.