Jongen krijgt desinfecterende gel op zijn handen

Hoe werkt desinfecterende handgel?

Een klodder desinfecterende handgel is een goede bescherming tegen de verspreiding van virussen en bacteriën. Maar hoe doodt de gel bacteriën, kun je hem gebruiken tegen het coronavirus en kun je je eigen handgel maken als de schappen bij de drogist leeg zijn?

Desinfecterende handgel werkt doordat het celmembraan wordt aangetast

Desinfecterende handgel doodt bacteriën, virussen en veel andere micro-organismen en ontsmet zo de handen.

Dat komt doordat handgel minstens 60 procent alcohol bevat, die het celmembraan van micro-organismen letterlijk opblaast.

Celmembranen bestaan uit vetten en eiwitten, en alcohol heeft een schadelijk effect op beide bestanddelen.

Alcoholmoleculen nestelen zich tussen de vetmoleculen in het celmembraan, waardoor dat het begeeft.

Eiwitten bestaan uit lange moleculen die op een bepaalde manier geplooid zijn.

Alle plooien zijn van belang voor een correcte werking van het eiwit, en alcohol dringt het molecuul binnen en strijkt de plooien glad. Zo kan het eiwit zijn werk niet meer doen.

Alcohol blaast bacteriën op

Desinfecterende handgel valt virussen en bacteriën op twee manieren aan: door de celmembranen te doorboren en de eiwitten onklaar te maken.

Håndsprit på hud
/ 4

Alcohol slaat gaten in de cel

De kleine alcoholmoleculen uit de handgel nestelen zich tussen de vetmoleculen van het celmembraan van de bacterie.

Cel sterft door doorboord membraan

De alcohol slaat een gat in het celmembraan, waardoor het het binnenste van de cel niet meer beschermt. De bacterie is ‘lek’ en kan geen kwaad meer.

Gel zoekt eiwitplooien op

Lange ketens van eiwitten kronkelen door het membraan van de bacteriecel. De alcoholmoleculen dringen de plooien binnen.

Plooien worden gladgestreken

Alcohol strijkt de plooien glad. We spreken dan van een gedenatureerd eiwit, dat zijn werk niet meer kan doen, evenmin als de bacterie.