Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zo beschermt zonnebrand je huid

De zonnebrandcrème die je in de winkel kunt kopen, kan op twee verschillende manieren werken. Maar de hoeveelheid is altijd van groot belang voor de bescherming.

We smeren ons in met zonnebrandcrème om ons te beschermen tegen de schadelijke ultraviolette stralen van de zon.

De crème kan een mineraal of een chemisch zonnefilter bevatten, of allebei. Een mineraal zonnefilter krijg je als je witte verfstoffen zoals zinkoxide of titaniumoxide aan de crème toevoegt.

Deze stoffen werken als filter doordat ze de uv-straling terugkaatsen naar de omgeving. Bij crèmes met een mineraal zonnefilter blijft er vaak een poos na het insmeren nog een wit waas op de huid achter.

Uva-straling veroorzaakt leerachtige huid

Dat is met crèmes met een chemisch filter vaak niet het geval; die bevatten organische moleculen zoals benzofenon, kamferverbindingen, cinnamaten en salicylaten.

Deze stoffen nemen de uv-stralen op en vormen ze om tot infraroodstraling, dat wil zeggen warmte, die aan de lucht afgegeven wordt of weggevoerd wordt door de bloedsomloop.

Vrijwel alle zonnebrandcrèmes beschermen zowel tegen uva- als uvb-straling. De uva-straling beïnvloedt de veerkracht van de huid en veroorzaakt rimpels en een leerachtige huid.

De uvb-straling veroorzaakt zonnebrand, die wij allemaal kennen van te lang in de zon zitten zonder ons in te smeren. Beide soorten straling kunnen mede leiden tot huidkanker, en al wordt uvb-straling schadelijker geacht dan uva-straling, er bestaat geen ‘veilige’ ultraviolette straling.

Zonlicht ketst af of wordt opgenomen

Zonnebrandcrème kan zonlicht op verschillende manieren pareren.

De hoeveelheid is beslissend

De factoraanduiding die op zonnebrandcrème staat, verwijst uitsluitend naar de bescherming die de crème biedt tegen uvb-straling, dus tegen zonnebrand.

Dat veel mensen toch verbranden ondanks het gebruik van een zonnebrandcrème met een hoge factor, komt doordat ze te weinig crème aanbrengen.

Je hebt een hele hand vol nodig (ongeveer 40 gram voor een volwassene), niet zomaar een kloddertje her en der. Verder is een waterbestendige crème het beste, want die biedt ook bescherming als je vaak een duik neemt en veel transpireert.