De waarheid: Vitaminen

Vitaminen zijn essentieel voor het functioneren van het lichaam, maar ze moeten uit voeding komen, niet uit pillen.

Vitaminepillen verlengen je leven - NEE

Het lichaam is niet in staat om vitaminen zelf aan te maken. Daarom moeten we vitaminen, of hun voorlopers, provitaminen, via voedsel binnenkrijgen om aandoeningen als bloedarmoede, broze botten of rachitis te vermijden.

Het effect van vitaminepillen is moeilijk te onderzoeken omdat vitaminen uit veel verschillende bronnen komen, maar onderzoek lijkt erop te wijzen dat vitaminepillen ons leven niet verlengen.

Een groot onderzoek uit 2019 van de private onderzoeksuniversiteit Tufts University in de VS kon geen significant verband vinden tussen levensduur en inname van vitaminepillen.

Maar de 27.725 Amerikaanse testpersonen die vitamine A en K uit natuurlijke bronnen als eieren, citrusvruchten en bladgroenten toegediend kregen als deel van een zes jaar lang onderzoek, hadden een statistische ondersterfte, dus een langere levensduur.

Vitamine D is een uitzondering: overheden in Noord-Europese landen raden in de wintermaanden vaak extra inname aan.

Vitaminen helpen enzymen

Enzymen zorgen ervoor dat chemische processen in het lichaam sneller gaan. Zij hebben vitaminen nodig, want bij vitaminegebrek wordt het enzym inactief.

Enzym wordt geactiveerd

De vitamine past precies in het enzym. Pas na de koppeling wordt het enzym actief en kan het fungeren als katalysator die de cel helpt bij haar taak.

Versnelde spijsvertering

Het actieve enzym kan zogenaamde substraten (de molecule waar het enzym op werkt) nu omvormen om lichaamsfuncties, bijv. de spijsvertering, te versnellen.

Dure vitaminepillen zijn beter dan goedkope - NEE