Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Darmbacteriën verraden je leeftijd

Onderzoekers hebben darmbacteriën gevonden die kunnen worden gebruikt om ouderdomsziekten op te sporen.

Je darmbacteriën houden nauwlettend in de gaten of je lichaam veroudert. Dit blijkt uit een nieuwe studie van onderzoekers van het instituut Insilico Medicine in de VS.

Ze onderzochten in monsters van 1165 mensen van over de hele wereld darmbacteriën en noteerden welke bacteriën er aanwezig waren, en hoeveel per soort.

Zo maakten ze per proefpersoon een nauwkeurige inventarisatie van bacteriesoorten – in totaal troffen ze er 95 aan.

© MICROSCOPY/SCIENCE SOURCE

Naarmate je ouder wordt, krijg je meer bacteriën van de soort Eubacterium hallii in je darmen.

De onderzoekers gebruikten machine learning – een algoritme gecombineerd met statistische analyse – om meer te weten te komen over de 95 bacteriën die bij elk van de 1165 proefpersonen werden aangetroffen.

Van 90 procent van de proefpersonen (1075 mensen in totaal) werden de bacteriesamenstelling en leeftijd geanalyseerd, en de software werd getraind in het herkennen van patronen.

Vervolgens werden de data van de overige 10 procent van de proefpersonen ingevoerd. Maar van deze groep vertelden de onderzoekers de leeftijd er niet bij.

Die moest de software zelf berekenen. En dat deed hij behoorlijk nauwkeurig.

Op basis van de monsters van de laatste 10 procent kon de leeftijd van de proefpersonen namelijk tot op vier jaar nauwkeurig worden geschat.

Ouderdomsziekten makkelijker op te sporen

Van de 95 soorten bacteriën waren er 39 vooral belangrijk bij het bepalen van de leeftijd. Zo neemt de bacterie Eubacterium hallii in aantal toe naarmate de jaren vorderen en nemen andere soorten juist af.

De nieuwe database kan worden gebruikt voor andere onderzoeken, want hij geeft een snel beeld van onze biologische leeftijd.

Daardoor is het makkelijker om te onderzoeken of ziekten het verouderingsproces beïnvloeden, en of een nieuw type medicijn een bijwerking heeft die de veroudering versnelt.

Artsen hoeven alleen maar de biologische klok van de patiënt in de darm af te lezen.