© Shutterstock

Waarom krijg je spierkramp?

Als een spier overbelast of uitgedroogd is, sturen de hersenen een signaal naar de spier dat die zich moet samentreken.

Kramp ontstaat als een gespannen spier op slot gaat. Kramp is vaak erg pijnlijk en kan van een paar seconden tot enkele minuten duren.

De onderliggende oorzaak van kramp is niet bekend, maar er lijkt chaos te zijn in de communicatie tussen de hersenen en de spier of tussen de zenuwsignalen die door de spier lopen.

Onze spieren worden bestuurd door signalen tussen de hersenen en de vezels in de spier. Een slechte communicatie kan kramp uitlokken.

© Shutterstock

Hersenen besturen de spier

Via het ruggenmerg lopen zenuwen die de kuitspier een seintje geven om te ontspannen of samen te trekken. De zenuwen staan ook in contact met sensoren in de spier.

© Shutterstock

Spier rapporteert terug

De sensoren bestaan uit vezels die door de spier lopen. Ze registreren aldoor de toestand van de spier en sturen bijvoorbeeld een bericht als hij moet ontspannen.

© Shutterstock

Onbalans veroorzaakt kramp

Als de spier overbelast of uitgedroogd is, kan dit de ontspanningssignalen verzwakken. Hierdoor blijft de spier gespannen, waardoor hij verkrampt.

Als de kramp toeslaat, kun je de spier het beste dwingen te ontspannen door hem te rekken en masseren. Koelen met een ijskompres kan de kramp ook stoppen en de pijn verzachten.

Vocht- en zoutgebrek verhoogt het risico

Enkele factoren verhogen het risico op kramp. We worden kwetsbaarder met de jaren, maar ook door een slechte conditie en uitdroging.

Aan de andere kant kunnen ook jonge, fitte sporters bij overbelasting spierkrampen krijgen – vooral als het lichaam transpireert en daardoor veel vocht en zout verliest.

Natrium, een bestanddeel van zout, is betrokken bij de vorming van signaalmoleculen die de spierbeweging regelen.

Om je eigen risico op kramp zo klein mogelijk te maken, kun je het beste voldoende drinken en je spieren laten herstellen vóór je volgende training.