Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Astronauten gaan in winterslaap

Uit nieuwe proeven blijkt dat muizen en ratten in een ‘sluimerstand’ gebracht kunnen worden, ook al gebeurt dat niet in de natuur. Volgens de onderzoekers kunnen we hetzelfde doen met astronauten op lange ruimtereizen.

Het idee om astronauten in een sluimertoestand te brengen tijdens lange ruimtereizen was tot nu toe pure sciencefiction, maar nu zijn we er een stap dichterbij.

Wetenschappers van de universiteit van Tsukuba in Japan hebben kunstmatig een sluimertoestand opgewekt bij muizen en ratten, die normaal geen winterslaap houden.

Sommige zoogdieren kunnen hun lichaamsfuncties maandenlang op een laag pitje zetten als er weinig voedsel is. Dat geldt voor beren, egels en vleermuizen, maar ook voor primaten als lemuren. Bij al deze dieren dalen de lichaamstemperatuur en hartslag, waardoor het lichaam weinig energie verbruikt.

Muis gaat in sluimerstand

Door het activeren van zogeheten Q-neuronen in het brein kunnen muizen in een sluimertoestand komen, zo blijkt uit proeven.