© Shutterstock
Mens - Lichaam

Bacteriën laten je zweet ruiken naar geiten, ui of komijn

Zweetlucht wordt veroorzaakt door de bacteriën in je oksels. Onderzoekers hebben drie zweetgeuren geïdentificeerd. Hoe jouw zweet ruikt, hangt af van welke bacteriën er onder jouw armen domineren.

Van zichzelf is je zweet geurloos. De lucht ontstaat als bacteriën op de huid voedingsstoffen in het zweet afbreken en afvalstoffen vormen.

Ieder mens heeft een persoonlijke samenstelling van bacteriën. Onderzoekers namen monsters van de bacterieflora in de oksel van diverse proefpersonen, en daaruit bleek dat acht bacteriën domineren. Ze komen echter niet altijd in dezelfde verhouding voor.

Drie bacteriën veroorzaken zweetlucht

Drie van de soorten bacteriën die het prettig vinden in de oksel geven het zweet een geur: Corynebacterium veroorzaakt een lucht die doet denken aan geiten, Staphylococcus ruikt naar ui en Anaerococcus naar komijn.

Als deze drie bacteriesoorten een groot aandeel vormen van de bacteriën in je oksels, heb je een opvallende zweetlucht. Heb je het geluk dat ze minder sterk aanwezig zijn, dan ruikt je zweet neutraler.

Zweet ruikt niet overal op het lichaam even sterk. Dat komt doordat we twee typen zweetklieren hebben. Het type in je oksels en je kruis scheidt melkzuur en ureum af, waarmee de bacteriën zich voeden.

Op andere plekken op het lichaam bevat het zweet alleen zout. Daarvan kunnen bacteriën niet leven en daarom stinkt het zweet op je handpalmen bijvoorbeeld niet.