Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lichaam

Navel

Lichaam is je fundament

‘Lichaam’ is een verzamelnaam voor de fysieke onderdelen van een organisme, zoals hoofd, hals, bovenlijf, armen en benen. Organismen kunnen dieren, planten en mensen zijn. Het woord wordt echter meestal in verband gebracht met de fysieke vorm van de mens. Het menselijk lichaam heeft 206 botten en 639 spieren. Die verschillen van persoon tot persoon in grootte, en dat is een van de redenen dat we er allemaal anders uitzien. Ga op ontdekkingsreis in onze artikelen en steek iets op over de mogelijkheden en geheimen van het lichaam.

Man drinkt wodka

Wat doet alcohol met het lichaam?

De consumptie van alcohol doet meerdere dingen met het lichaam. Heel vaak wordt de gemoedstoestand, bijvoorbeeld blijdschap of verdriet, versterkt. Alcohol blokkeert sommige chemische signalen naar de hersenen, wat ook tot een verminderd concentratievermogen en evenwicht leidt. Daarnaast kun je minder leren doordat het kortetermijngeheugen slechter gaat presteren door alcohol.
Hoe alcohol het lichaam echter precies beïnvloedt, verschilt van persoon tot persoon. Als je bijvoorbeeld langere tijd onder invloed bent van alcohol of vaak drinkt, begin je tolerantie op te bouwen. In dat geval voel je je ook met een vrij hoog promillage misschien niet anders dan anders.

Verschillende vormen van eiwit

Wat doet je lichaam met eiwitten?

Eiwitten zijn voedingsstoffen die je lichaam van energie voorzien. Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en spelen in talloze processen een rol. Zo houden ze het immuunsysteem, cellen en weefsel in stand en helpen ze je lichaam de benodigde hormonen en enzymen te produceren. Bij ziekte wordt aanbevolen meer eiwitten te eten, omdat die de afweer versterken. Daarnaast wordt ouderen aangeraden over te schakelen op eiwitrijkere kost omdat het lichaam met de jaren de spiermassa minder goed ontwikkelt. Extra eiwitten kunnen de bestaande spiermassa helpen behouden.