Gezondere hersenstructuur
Het bleek dat kinderen die in hun vroege jeugd plezier hadden in lezen een andere, gezondere hersenstructuur hadden dan kinderen die pas later begonnen met lezen.
De onderzoekers zagen onder andere dat de hersengebieden die een belangrijke rol spelen bij cognitieve vaardigheden, beter ontwikkeld waren bij vroege lezers. De kinderen presteerden in hun tienerjaren ook beter bij cognitieve tests.
12 uur per week is optimaal
‘Lezen is niet alleen leuk. Onderzoek toont aan dat het aanzet tot nadenken en creativiteit, empathie vergroot en stress vermindert. Daarnaast hebben we een duidelijk verband gevonden tussen lezen en belangrijke ontwikkelingsfactoren bij kinderen, waardoor hun intellectuele capaciteiten, geestelijke gezondheid en hersenstructuur verbeteren. Dat zijn allemaal bouwstenen voor het leervermogen en welzijn in de toekomst,’ aldus hoogleraar Barbara Sahakian van de universiteit van Cambridge, een van de onderzoekers.
Het optimale resultaat lijkt te worden bereikt met 12 uur lezen per week. Bij meer lezen werden geen extra voordelen geconstateerd.
Deze nieuwe kennis over lezen is bijzonder relevant, want steeds minder kinderen beginnen vroeg met lezen. Uit cijfers van het National Center for Education Statistics in de VS blijkt dat een derde van de 13-jarigen nooit leest voor het plezier. In Australië laten nieuwe cijfers zien dat het aantal kinderen dat leest omdat ze het leuk vinden, is gedaald van 79 procent in 2018 naar 72 procent in 2022.