Zo studeer je het best voor je examen

Haal slapend een 10 en blijf van Facebook af, want dat pompt je hersenen vol met stresshormonen. Wetenschap in Beeld weet hoe je je het best voorbereidt op een tentamen of examen.

Haal slapend een 10 en blijf van Facebook af, want dat pompt je hersenen vol met stresshormonen. Wetenschap in Beeld weet hoe je je het best voorbereidt op een tentamen of examen.

1. Slaap voldoende

© Shutterstock

Slaap is onontbeerlijk voor je hersenen. Terwijl jij in dromenland bent, worden belangrijke verbindingen versterkt en komen er nieuwe bij, en worden afvalstoffen opgeruimd.

In 2014 toonden Amerikaanse onderzoekers aan dat je hersenen kunnen krimpen door slaapgebrek – vooral de frontaalkwabben, die onder andere belangrijk zijn voor concentratie, geheugen en probleemoplossing.

2. Neem pauzes

Onderzoekers noemen het ‘cramming’ als mensen zichzelf overbelasten door voor een tentamen of examen in korte tijd heel veel lesstof te stampen. En volgens onderzoek levert deze methode weinig op.

Je hersenen hebben pauzes nodig om nieuwe kennis te kunnen opslaan. En onderzoek laat zien dat de hersencellen sneller en langer informatie opnemen als je over een langere periode gestructureerd en met pauzes studeert.

3. Test jezelf

Studenten die hun kennis voortdurend testen, doen het bij een eindexamen beter dan mensen die de lesstof alleen herhaaldelijk doorlezen.

Een andere manier om de informatie in je hoofd te prenten is je vrienden of familie te vertellen over wat je hebt geleerd. Zo dwing je jezelf de lesstof zo goed te beheersen dat je die op een begrijpelijke manier aan anderen kunt uitleggen.

4. Leg je telefoon weg

Studenten die tijdens het studeren multitasken, presteren slechter dan degenen die dat niet doen. Dat is uit meerdere onderzoeken gebleken.

Als je tijdens het leren berichtjes stuurt, je e-mail checkt en op Facebook of Twitter zit, moeten je hersenen de hele tijd schakelen, en die energie kan niet meer worden gebruikt om te studeren.

Daarnaast kan multitasken ertoe leiden dat je stresshormonen gaat aanmaken, zoals cortisol en adrenaline. Daardoor kun je minder goed nadenken.