Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Word de regisseur van je dromen

Lucide dromen zijn dromen waar je je bewust van bent – en waarin je het verloop kunt beïnvloeden. Sommige mensen hebben aanleg voor lucide dromen, maar met drie simpele oefeningen kun je je kansen vergroten om ze zelf te ervaren.

Shutterstock & Lotte Fredslund

Vergeet nachtmerries en verheug je op fijne dromen waarin jij beslist wat er gebeurt. Het klinkt als een – eh – droom, maar het is echt mogelijk om jezelf te trainen om de gebeurtenissen en scenario’s die zich ontvouwen in de droomslaap te controleren.

Dit verschijnsel noemen we lucide dromen, en circa 20 procent van de bevolking heeft er ervaring mee. Mensen met lucide dromen zijn doorgaans niet alleen goed in het doorzien van hun dromen, maar vaak ook beter in het analyseren van en reflecteren op de werkelijkheid als ze wakker zijn.

Deze drie methoden om lucide dromen te gaan ervaren zijn wetenschappelijk bewezen, en je zult de beste resultaten krijgen door ze te combineren.

1. Doe een paar keer per dag een realiteitscheck

© Shutterstock

Studies wijzen uit dat het vermogen om je bewust te zijn van je eigen gedachtenprocessen en ze aan te sturen hetzelfde is tijdens het waken, dromen of fantaseren.

Overdag kun je er dus een gewoonte van maken om droom en werkelijkheid uit elkaar te houden door bijvoorbeeld te controleren of je spiegelbeeld er natuurlijk uitziet, of je horloge de seconden normaal telt en of je kunt ademen als je je neus en mond bedekt.

Na verloop van tijd zullen je hersenen er aan wennen om ook zo’n realiteitscheck te doen als je slaapt, zodat je je ervan bewust wordt wanneer je begint te dromen en dus een lucide droom hebt.

2. Zorg dat je wakker wordt en weer in slaap valt

We dromen meer aan het einde van de slaapperiode, wanneer aan de behoefte aan diepe slaap is voldaan. Als je je mentale scherpte in die periode weet te verhogen, vergroot je dus je kansen op lucide dromen.

In de praktijk kun je dit doen door je wekker vijf uur na bedtijd te zetten en 30 minuten wakker te blijven voordat je weer gaat slapen. Als je wakker bent, zorg er dan voor dat je je gedachten en zintuigen zo veel mogelijk stimuleert door bijvoorbeeld een boek te lezen, seks te hebben of te mediteren.

Wanneer je vervolgens in slaap valt en begint te dromen, is de kans groter dat je dit opmerkt en een lucide droom krijgt.

3. Ken je dromen en wees voorbereid

Met de MILD-methode (Mnemonic Induction of Lucid Dreams) oefen je eerst in het onthouden van je dromen en het zoeken naar een droomteken, dat vaak wel in dromen voorkomt maar niet in werkelijkheid.

In dromen kun je bijvoorbeeld verdwalen of je ergens over verbazen, ook als dit zelden gebeurt wanneer je wakker bent.

Als je gaat slapen, concentreer je dan op dit droomteken en stel je voor dat je het opmerkt en tegen jezelf zegt: ‘Dit is mijn droomteken, ik droom nu en ik ben me er volledig van bewust.’

Lees ook:

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg