Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hersenen

Winkels misleiden je brein

De bedrijven spelen onder één hoedje met je onderbewustzijn en laten je dingen kopen die je helemaal niet nodig hebt.

Shutterstock

Slecht aanbod maakt de keuze gemakkelijk

In de supermarkt winnen intuïtieve besluiten het soms van het gezond verstand

Als het lokmodel werkt, schakelt het je verstandscentrum, het ACC, uit. Daardoor neem je de beslissing waarvan de winkel graag wil dat je die neemt.

© Shutterstock

Uit proeven blijkt dat winkels je makkelijk een vrij duur product kunnen laten kopen als ze er een ‘lokmodel’ naast zetten. Dit lokmodel moet van slechtere kwaliteit zijn of minder functies hebben dan het aan te smeren product, en minstens net zo duur zijn.

Het lokmodel maakt de keuze zo gemakkelijk dat het verstandige centrum van de hersenen, ACC, omzeild wordt wanneer de keuze gemaakt moet worden. De insula neemt het over:
een hersengebied dat betrokken is bij het nemen van intuïtieve beslissingen.

Snoep doet je de prijs vergeten

Onderzoekers hebben aangetoond dat het besluit om iets te kopen afhangt van wat we het eerst zien: het product zelf of de prijs.

We kopen meer van een dagelijks product als tandpasta als we eerst de prijs zien, maar van een luxeartikel als chocola lopen we meer als we eerst het product zien.

Bij tandpasta zal de aanschaf namelijk niet worden beïnvloed door je gevoel, terwijl je bij het zien van chocola zo blij kunt worden dat je de prijs compleet negeert.

Weinig koekjes zijn meer waard dan veel

Mensen zijn eerder geneigd iets te kopen als er nog maar weinig van is.

Mensen zijn eerder geneigd iets te kopen als er nog maar weinig van is.

© Shutterstock

Je moet ze eigenlijk niet nemen, maar je zwicht toch weer. Onderzoekers hebben ontdekt dat een koekje veel verleidelijker is als het zich in een bijna lege pot bevindt dan wanneer het met veel meer koekjes in de pot zit.

Door de schaarste ben je namelijk bang dat je je koekje misloopt, en dit gevoel wint het vaak van de argumenten die je verstand kan verzinnen. Winkels maken dankbaar gebruik van je zwakte door te doen alsof ze nog maar weinig van een product hebben.

Lees ook:

Hersenen

KEN JE LICHAAM: Liefde is pure chemie

10 minuten
Mand vælger at være alene, fordi han formentlig er intelligent.
Intelligentie

Daarom zijn einzelgängers intelligenter

2 minuten
Intelligentie

Luiheid kan teken van intelligentie zijn

2 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

passowrd_reset.form.email_help
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar
Fout: Voer je wachtwoord in

Nieuw wachtwoord

Wachtwoord vereist
Toon Verberg