Wetenschappers: Dit is de perfecte hoeveelheid slaap

Onderzoekers bestudeerden de slaapgewoonten van ruim 500.000 mensen en ontdekten de perfecte hoeveelheid slaap als je eind 30 of ouder bent.

Het tast je geheugen aan, verzwakt je immuunsysteem en vermindert je reactievermogen.

En het kan zelfs dodelijk zijn.

De meeste mensen weten wel dat een slaapgebrek funest is voor je gezondheid. Maar wetenschappers zijn er nog steeds niet helemaal achter wat je slaap precies voor je gezondheid betekent en hoeveel uur je op één oor moet liggen.

Maar nu komen we dankzij een groot onderzoek een stuk dichter bij het antwoord. De onderzoekers namen de gezondheid en slaapgewoonten van een half miljoen mensen onder de loep om de perfecte hoeveelheid te bepalen als je boven de 38 bent.

Slaap houdt de hersenen gezond

De Britse en Chinese onderzoekers spitten vragenlijsten door van volwassenen tussen de 38 en 73 jaar. De deelnemers werd onder meer gevraagd naar hun slaappatroon, hun geestelijke gezondheid en hoe ze zich in het algemeen voelden.

Ook de cognitieve vermogens van de proefpersonen werden beoordeeld met tests. En voor 40.000 van hen hadden de onderzoekers ook toegang tot hersenscans en genetische gegevens.

Ze ontdekten dat zeven uur slaap per nacht een belangrijke hoeveelheid is als je de hersenen in vorm wilt houden en ziekten als alzheimer wilt voorkomen.

Slaap bestaat uit vier fasen

Je slaap bestaat uit een groot aantal slaapcycli. Een slaapcyclus duurt meestal zo’n 90 minuten en bestaat uit vier fasen:

• Remslaap: In de rem- of droomslaap ben je deels bewust en zijn je spieren verlamd.
  • Sluimerfase: Bij het inslapen ben je nog bewust, maar je spieren zijn aan het ontspannen.
  • Lichte slaap: De lichte slaap neemt het grootste deel van de nacht in beslag. Je bent niet bewust en je spieren zijn volledig ontspannen.
  • Diepe slaap: Je bent geheel onbewust en zeer moeilijk te wekken, en je spieren zijn geheel ontspannen.

In de eerste slaapcycli van de nacht duurt de diepe slaap vaak langer, terwijl de lichte slaap en remslaap richting de ochtend langer duren.

Te veel slaap kan ook schadelijk zijn

Verrassend genoeg ontdekten de onderzoekers dat zowel meer als minder dan zeven uur slaap per nacht de deelnemers slechter deed presteren op verschillende gebieden:

Ze reageerden trager, hadden een slechter geheugen en waren over het algemeen slechter in het oplossen van problemen.

Te veel of te weinig slaap leidde bij de deelnemers ook tot meer angst en depressie.

Stolsels beschadigen hersencellen

Volgens de onderzoekers kan een slaapgebrek inhouden dat je te weinig diepe slaap of non-remslaap krijgt, waarin je niet droomt.

Verstoring van deze slaapfase is nauw verbonden met ons geheugen en de ophoping van het eiwit bèta-amyloïd, dat klonten vormt en de ontwikkeling van alzheimer, een vorm van dementie, op gang kan brengen.