Vis zorgt ervoor dat je hersenen niet krimpen

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat vis op het menu ervoor zorgt dat de hoeveelheid witte stof in je hersenen in stand wordt gehouden en aangevuld, en dus niet verdwijnt naarmate je ouder wordt.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat vis op het menu ervoor zorgt dat de hoeveelheid witte stof in je hersenen in stand wordt gehouden en aangevuld, en dus niet verdwijnt naarmate je ouder wordt.

Shutterstock

Als je in de stad woont, hopen schadelijke stoffen zich op in je hersenen. Wetenschappers van Columbia University in de Verenigde Staten hebben nu echter een manier ontdekt om dit tegen te gaan: veel vis en schaaldieren eten.

Uit eerdere onderzoeken is namelijk gebleken dat stoffen als lood en organische oplosmiddelen in de lucht ervoor kunnen zorgen dat je hersenen gaan krimpen, waardoor je cognitieve vermogens hard achteruit hollen.

Het doel van dit nieuwe onderzoek was om uit te vogelen of een menu met veel vis mensen kan beschermen tegen deze beschadigingen.

Zonder vis krimpen je hersenen

De wetenschappers brachten de eetgewoonten van 1315 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 70 in kaart.

Daarnaast werd er bloed afgenomen om het gehalte aan omega-3-vetzuren – die voornamelijk afkomstig zijn uit vis en schaaldieren – te bepalen en werden er hersenscans gemaakt.

Omega-3-vetzuren uit vis en schaaldieren zorgen ervoor dat de witte stof in je hersenen niet verdwijnt. Witte stof, de witte gebieden op de afbeelding, bestaat uit uitlopers van hersencellen en verbindt verschillende hersenschorsgebieden met elkaar (roze).

© Evan Otto/Science Photo Library

Uit de resultaten kwam een duidelijk verband naar voren tussen de hoeveelheid vis die de vrouwen aten, het omega-3-gehalte in het bloed en de inhoud van de hersenen.

Verschil van zeven kubieke centimeter

De grootste verschillen werden waargenomen in de hoeveelheid witte stof, die bestaat uit zenuwverbindingen tussen verschillende hersenschorsgebieden.

De groep vrouwen met het hoogste omega-3-gehalte had duidelijk grotere hersenen dan de groep met het laagste gehalte. Het verschil tussen beide groepen was gemiddeld zeven kubieke centimeter.

De wetenschappers concludeerden hieruit dat een eetpatroon met veel vis de witte stof beschermt en aanvult.