Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Speciale cellen repareren hersennetwerk

70 procent van je hersencellen zijn zogeheten gliacellen, die komen opruimen als de zenuwcellen daarom vragen. En nu weten onderzoekers hoe dit proces verloopt.

L. Weinhard/EMBL Rome

Hoewel gliacellen 70 procent van de hersencellen vormen, kunnen we nog altijd worden verrast door de wijze waarop ze fungeren.

Nu is het neurologen voor het eerst gelukt om te zien hoe een bepaald type gliacellen, microgliacellen, werkt.

Zenuwcellen vragen om hulp

Een team onderzoekers van het European Molecular Biology Laboratory in Rome en in Heidelberg maakte microscopieën van de interactie van deze cellen met de zenuwcellen.

Het was al bekend dat microgliacellen oude zenuwverbindingen ‘opeten’, maar niet hoe de cellen daartoe worden geactiveerd.

De microscoopbeelden laten zien dat de zenuwcellen zelf de microgliacellen om hulp vragen. Dat doen ze door vanuit de synapsen, de contactplaatsen tussen zenuwcellen, dunne uitlopers ofwel filopodia in de richting van de microgliacellen te laten groeien. Dat is een uitnodiging om aan de slag te gaan.

Cellen zijn onderhoudsmonteurs

De microgliacellen verslinden de zenuwverbindingen vaak niet geheel, maar volstaan met eraan te ‘knabbelen’.

De neurologen denken dat dit de oude synapsen sterker maakt. De microgliacellen fungeren dus niet alleen als vuilnisman, maar ook als onderhoudsmonteur, die de verbindingen bijwerkt.