Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Pas ontdekte hersencellen regelen het verkeer in je brein

Wetenschappers hebben een geheel nieuwe hersencel in het menselijk brein ontdekt die ons iets kan leren over ziekten als schizofrenie, psychose en depressie.

Onze hersencellen onderscheiden zich niet alleen door hun aantal van die van andere dieren we beschikken mogelijk ook over een speciaal type hersencellen dat andere soorten niet hebben.

Een team van onderzoekers uit Hongarije bestudeerde het verschil in hersenweefsel uit de buitenste laag van de hersenschors tussen muizen en mensen, en ontdekte
een nog onbekend type hersencel.

In de hersenschors zetelen hogere functies, bijvoorbeeld leren, abstract denken en andere denkprocessen.

De onderzoekers doopten de nieuwe cellen ‘rozenbottelneuronen’ vanwege hun vorm, met veel dicht vertakte uitlopers.

,