Nieuw onderzoek: Je partner verbetert je slaap

Ben je het zat dat je partner het dekbed steelt of winden laat in bed? Misschien kun je je geliefde beter dankbaar zijn!

Ben je het zat dat je partner het dekbed steelt of winden laat in bed? Misschien kun je je geliefde beter dankbaar zijn!

Shutterstock

Misschien steelt je geliefde het dekbed of heb je last van het gesnurk, maar de positieve effecten van samen in één bed slapen wegen misschien op tegen de nadelen.

Een internationaal onderzoeksteam heeft ontdekt dat stellen grotendeels dezelfde stadia van de slaap doorlopen en dat de belangrijke remslaap, ook wel droomslaap, langer duurt.

Een goede remslaap is volgens de wetenschap goed voor het leervermogen, het geheugen, het gevoelsleven en sociale eigenschappen, en een vaste bedpartner helpt zo tegen geestelijke aandoeningen.

PET-scans wijzen uit dat de hersenen in de remslaap veel meer energie gebruiken dan in de diepe slaap, en net zo veel als wanneer we wakker zijn. In onze dromen combineren we herinneringen en informatie op nieuwe manieren, buiten de logica om.

© Science Photo Library

Remslaap (droomslaap)

© Science Photo Library

Wakkere toestand

© Science Photo Library

Non-remslaap (diepe slaap)

Bedpartners synchroniseren slaappatroon

12 stellen brachten de nacht door in een slaaplaboratorium, en elke nacht werd er een EEG gemaakt van de elektrische activiteit in de hersenen.

Ook keken de onderzoekers naar hun oogbewegingen, spieractiviteit, ademhaling, zuurstofgehalte in het bloed en hartritme.

In totaal sliep elk stel vier keer in het lab, de helft daarvan gescheiden.

Uit het slaaponderzoek bleek onder meer dat de remslaap bij beide partners 10 procent langer duurde als ze samen sliepen. De stadia duurden bovendien langer en waren meer aaneengesloten.

Terwijl je lichaam ontspant en herstelt, is het voor je hersenen nachtwerk. Hersengolven geregistreerd met een EEG wijzen uit dat je hersenen tijdens de nachtrust in elke fase allerlei taken verrichten.

© Oliver Larsen

De wakkere hersenen

Als je een boek leest in bed of iets anders doet waar je je aandacht bij nodig hebt, krijgen je hersenen te maken met zogeheten bètagolven. Zodra je in slaap valt, veranderen ze in deltagolven.

© Oliver Larsen

Diep slapend brein

De NREM-slaap (of non-remslaap) kent qua diepte een aantal graden. Tijdens de NREM-slaap slaan je hersenen informatie op in het langetermijngeheugen.

© Oliver Larsen

Hersenen in dromenland

In je remslaap oefenen je hersenen vaardigheden die je net hebt geleerd. Hier zetelen ook je dromen – misschien omdat je hersenen de informatie op nieuwe, creatieve wijze combineren.

Hoe de hersenactiviteit precies gesynchroniseerd wordt is niet duidelijk, maar een groot aantal gebieden is ’s nachts actief.

Zo houdt het brein een oogje op gevaar. Mogelijk registreert een vergelijkbare functie onderbewust de aanwezigheid van de partner en komt de synchronisatie zo tot stand.

Droomslaap verlicht duistere gedachten

Tijdens de droomslaap zijn hersencentra in o.a. de frontale kwab, waar gevoelens zetelen, actiever. Het blijkt dat de remslaap negatieve gevoelens en zelfs symptomen van depressie verlicht.

Een relatie en de remslaap beïnvloeden volgens onderzoeken de geestelijke gezondheid en de cognitie positief. Zo hebben wetenschappers aangetoond dat beide partners in een gezonde relatie vaak in mentaal opzicht gezonder zijn.

Andere proeven hebben laten zien dat mensen en dieren beter leren als ze voldoende remslaap krijgen.

Uit het onderzoek bleek ook dat stellen die zeiden een nauwe band met elkaar te hebben, het meest gesynchroniseerde slaappatroon hadden.