Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vitamine D verbetert het geheugen

Vitamine D kan een speciaal net beschermen in de hersengebieden die in verband staan met het geheugen. Dat blijkt uit een onderzoek van Australische wetenschappers.

Vitamine D verhoogt de opname van belangrijke stoffen in het spijsverteringsstelsel, reguleert het afweersysteem en houdt de bloedsuikerspiegel op peil. Nu blijkt de vitamine ook van groot belang voor de aanleg van nieuwe verbindingen tussen hersencellen.

Onderzoekers van The University of Queensland in Australië hebben de hersenen van muizen met een vitamine D-tekort bestudeerd en ontdekten dat bij deze muizen het perineuronale net rond de neuronen ontbrak.

Vitamine D versterkt het perineuronale net (groen) dat de hersencellen omhult.