Geheugen en lesstof

Verbeter je geheugen voor het examen

Het kan knap lastig zijn om wiskundige modellen en literaire perioden te reproduceren als het erop aankomt. Maar met deze wetenschappelijke technieken onthoud je de examenstof wel.

Het kan knap lastig zijn om wiskundige modellen en literaire perioden te reproduceren als het erop aankomt. Maar met deze wetenschappelijke technieken onthoud je de examenstof wel.

Shutterstock

Hoe heet het dijbeen in het Latijn? Hoeveel isotopen heeft het element uranium? En wanneer was de Franse Revolutie?

Examen doen is geen kleinigheid, en op dit moment zijn scholieren en studenten hard aan het blokken voor de komende examens.

Gelukkig kan de wetenschap je een handje helpen om je hersenen te stimuleren. En daarbij gaat het niet om stampen, stampen en nog eens stampen.

Truc 1: Test jezelf

Test jezelf

Een zelftest dwingt je hersenen de lesstof terug te halen.

© Shutterstock

De meeste scholieren en studenten lezen keer op keer dezelfde teksten om ze in hun hoofd te stampen.

Maar er is een betere strategie: tests zijn heel effectief als je dat wat je leest langer wilt onthouden dan een dag.

Dat blijkt uit onderzoek van de gerenommeerde Amerikaanse geheugenwetenschapper Henry L. Roediger III, die met veel experimenten heeft vastgesteld dat je beter onthoudt als je dat wat je hebt gelezen actief terughaalt.

Je kunt jezelf testen door terwijl je leest vragen op te schrijven. Als je klaar bent, test je jezelf met die vragen – het liefst meerdere keren. Als je de antwoorden niet weet, lees je het materiaal nog een keer en herhaal je de test, net zo lang tot je slaagt.

Met deze techniek onthoud je tot 30 procent beter dan wanneer je de stof alleen meerdere keren leest.

Truc 2: Slaap voldoende

Slapende student

Slaap heeft veel invloed op het geheugen.

© Shutterstock

Het lijkt misschien tegenstrijdig om lang te slapen als de examens eraan komen, maar voldoende slapen loont.

Tijdens de slaap verwerken de hersenen de nieuwe informatie die ze hebben gekregen.

Het verband tussen slaap en geheugen is ruimschoots aangetoond, en slaapgebrek trekt een zware wissel op het vermogen van de hersenen om zich te concentreren, nieuwe informatie op te nemen en snel te reageren.

En niet alleen een goede nachtrust helpt je om beter te onthouden. Het kan effectiever zijn om vlak voor een examen een dutje te doen dan nog even koortsachtig zo veel mogelijk lesstof door te nemen.

Stem hier en kijk hoeveel andere mensen slapen in de examenperiode:

Truc 3: Maak een routeplan

Maak een routeplan

Met een intern routeplan onthouden je hersenen dingen een stuk beter.

© Shutterstock

Als je paragrafen, koningen of andere rijtjes moet onthouden, kun je de erkende plaatsmethode of loci-methode toepassen.

Daarbij neem je een route in je hoofd die je goed kent, bijvoorbeeld de route van huis naar school of een route door je woning.

Vervolgens koppel je alles wat je moet onthouden aan dingen op die route. Koppel bijvoorbeeld de bank aan één ding en een kamerplant aan iets anders.

Als je alles een plek hebt gegeven, loop je de route in je hoofd weer door. Bekijk elk onderdeel op de route uitgebreid en herhaal de route tot die bekend voelt.

Als je iets in een bepaalde volgorde moet onthouden, is het belangrijk om de route elke keer op dezelfde manier af te gaan.

Het idee van deze techniek is dat de route sowieso al in je langetermijngeheugen zit, en dat je je geheugen helpt door nieuwe dingen te koppelen aan bekende.

Onderzoek wijst uit dat de techniek de communicatiepatronen in de hersenen verandert en in korte tijd je geheugen aanzienlijk kan verbeteren.

Truc 4: Ga de zon in en eet vis

Vitamine D is goed voor je hersenen

Vitamine D helpt de hersenen informatie op te slaan.

© Shutterstock

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het leggen van nieuwe verbindingen in de hersenen. En die nieuwe verbindingen heb je nodig als je je voorbereidt op het examen.

De vitamine stimuleert niet alleen de vorming van nieuwe zenuwcellen, maar beschermt ook de bestaande zenuwcellen in de hippocampus, het hersengebied waar het geheugen zetelt.

Dat ontdekten Australische wetenschappers die muizenhersenen onderzochten.

Vitamine D reguleert daarnaast het immuunsysteem, houdt de bloedsuikerspiegel stabiel en stimuleert de opname van belangrijke stoffen in de darmen. Reden genoeg dus om vitamine D te slikken als je klaar wilt zijn voor het examen.

Truc 5: Werk je in het zweet

Hoge hartslag helpt het geheugen

Fysieke activiteit kan je geheugen stimuleren.

© Shutterstock

Na een lange dag met je hoofd in de boeken kun je wel wat beweging gebruiken. En lichamelijke activiteit kan je niet alleen weer nieuwe energie geven, maar helpt je ook om beter te onthouden wat je net hebt geleerd.

Dat blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers, die concludeert dat beweging een positief effect heeft op het geheugen.

Het effect is het grootst als je ongeveer vier uur nadat je hebt gestudeerd gaat sporten.

Dus trek je hardloopschoenen aan, spring op je fiets of ga naar de sportschool als je klaar bent met leren.