Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Enzym uit lever werkt tegen dementie

Uit nieuwe proeven met muizen is eindelijk gebleken hoe het komt dat lichaamsbeweging de hersenen in vorm houdt.

Ouderen die fysiek actief zijn, hebben een lager risico om dementie te ontwikkelen. Dat weten we al jaren, en nu is eindelijk ook bekend hoe dat komt. Een team van de University of California in de VS heeft een enzym ontdekt dat verantwoordelijk is voor dit effect.

Ze deden een simpel experiment met oude muizen in twee kooien. In een ervan stond een hamsterwiel, waar de muizen gretig gebruik van maakten, terwijl de muizen in de tweede kooi niet zo actief waren.

Na zes weken gaven de onderzoekers de inactieve muizen een injectie met het bloed van de actieve muizen, waarna ze hun geheugen en leervermogen testten.

Geneesmiddel vervangt training

Ze presteerden bijna even goed als de actieve muizen, maar inactieve muizen die bloed van andere inactieve muizen hadden gekregen, deden het een stuk slechter. De ‘bloeddoping’ leidde tot een stijging van het aantal hersencellen in de hippocampus, waar het geheugen en leervermogen zetelen.

Toen de wetenschappers het bloed van de getrainde muizen analyseerden, vonden ze het enzym Gpld1, dat in de lever wordt aangemaakt. En het gen voor dat enzym had bij inactieve muizen hetzelfde positieve effect.

De onderzoekers hopen dat hun ontdekking zal leiden tot de ontwikkeling van medicatie die het risico op dementie vermindert bij ouderen die niet aan lichaamsbeweging kunnen doen.