Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Eén gen maakte ons brein groter

Wetenschappers hebben bewezen dat één menselijk gen in staat is apenhersenen te laten groeien en zich te laten ontwikkelen zoals bij ons.

Aida Gómez-Robles & José Manuel De La Cuétara

We hebben ons grote, goed ontwikkelde brein te danken aan één gen. Dat blijkt uit een baanbrekend experiment van wetenschappers van een Max Planck Instituut in Duitsland en het Central Institute for Experimental Animals in Japan.

De onderzoekers brachten het menselijke gen ARHGAP11B in bij een embryo van een zijdeaapje en volgden de ontwikkeling van het brein de eerste 101 dagen van de zwangerschap.

Net als menselijke foetus

Het effect was groot. De foetus kreeg een veel grotere hersenschors, die zich zelfs begon te plooien, net als bij een menselijke foetus.

De foetus van een zijdeaapje ontwikkelt een groter brein (r) met één extra gen van de mens.