Uit een baanbrekend onderzoek blijkt dat 10 genen bepalen of je risico loopt op de ziekte schizofrenie.

10 genen zijn rechtstreeks verbonden met schizofrenie

Hallucinaties en waandenkbeelden zijn maar twee nadelen van schizofrenie. De aandoening is nu gelinkt aan 10 specifieke genen. Dankzij deze ontdekking kunnen we voorspellen of iemand een grotere kans heeft op het ontwikkelen van schizofrenie, al zijn er nog geen symptomen.

Wetenschappers vermoeden al langer dat schizofrenie erfelijk is. Maar tot nu toe ontbrak het aan bewijs. Daar brengt een groot onderzoek nu verandering in.

Twee jaar lang verzamelde een onderzoeksteam van meerdere universiteiten gegevens over 24.000 mensen met schizofrenie en 97.000 mensen zonder de aandoening. De onderzoekers richtten zich op 10 genen, en daar hadden ze goede redenen voor.

Als iemand één van deze 10 genen heeft, wordt het risico om schizofrenie te ontwikkelen 4 tot wel 50 keer zo groot.

Deze baanbrekende ontdekking deden de wetenschappers door het deel van het DNA dat voor eiwitten codeert, het exoom, te bestuderen.

Uit een vergelijking van de genetische samenstelling van zieke en gezonde mensen – iedereen heeft 20.344 genen die voor eiwitten coderen – bleek dat 10 zieke genen oververtegenwoordigd waren bij personen met schizofrenie.

Schizofrene hersenen communiceren anders

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de hersenen van schizofrene patiënten anders opgebouwd zijn en functioneren dan die van gezonde mensen.

Ian Ellison-Wright en Ed Bullmore van de University of Cambridge in Groot-Brittannië analyseerden in 2009 scans van 2058 schizofrene personen afkomstig van in totaal 42 onderzoeken.

Uit de studie bleek dat patiënten met schizofrenie beduidend minder zenuwbanen hadden in twee gebieden van de frontale en temporale kwab.

Deze gebieden zijn belangrijk voor de communicatie tussen de thalamus, de frontale kwab en de gyrus cinguli, en tussen de frontale, temporale en pariëtale kwab.

De oorzaken van schizofreen gedrag moeten gezocht worden in gebrekkige communicatie tussen deze hersengebieden. Hieronder illustreren we dit.

Het schizofrene brein

undefined

En skizofren hjerne har anderledes kommunikationsmønstre end en rask hjerne.