Man kijkt op mobiel

Zo veel uur slaap moet je elke nacht minimaal krijgen

Je risico op verschillende ernstige chronische ziekten tegelijk neemt flink toe als je elke nacht minder dan een bepaald aantal uur slaapt, blijkt uit een nieuwe studie onder mensen vanaf middelbare leeftijd.

Je risico op verschillende ernstige chronische ziekten tegelijk neemt flink toe als je elke nacht minder dan een bepaald aantal uur slaapt, blijkt uit een nieuwe studie onder mensen vanaf middelbare leeftijd.

Shutterstock

Het kan je geheugen schaden, je reactievermogen vertragen en je immuunsysteem verzwakken.

De gevolgen van slaaptekort zijn talrijk en goed gedocumenteerd, en de meeste mensen weten nu dat het aantal uren horizontaal cruciaal is voor onze gezondheid.

In het algemeen zijn wetenschappers het erover eens dat het brein van volwassenen 7 tot 9 uur slaap nodig heeft om zijn belangrijke nachtwerk te voltooien en klaar te zijn voor de uitdagingen van de volgende dag.

Maar nu hebben Britse onderzoekers van onder meer University College London uitgevogeld hoeveel uur we minstens nodig hebben als we 50 of ouder zijn om een verhoogd risico op ernstige ziekten – en uiteindelijk een vroegtijdige dood – te voorkomen.

Deelnemers tientallen jaren gevolgd

In de studie keken de onderzoekers naar 7864 Engelse ambtenaren van 50, 60 en 70 jaar uit de zogeheten Whitehall II-studie, die de deelnemers sinds 1985 volgt.

De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd hoeveel uur slaap ze kregen op een gewone doordeweekse nacht, en 4000 van hen droegen zogeheten slaaptrackers.

De onderzoekers ontdekten dat deelnemers aan de studie die vijf uur of minder sliepen 30-40 procent meer kans hadden om na verloop van tijd twee of meer chronische ziekten te ontwikkelen, vergeleken met degenen die zeven uur sliepen.

Ze ontdekten ook dat vijf uur of minder slapen op 50-jarige leeftijd het risico om te sterven in de daaropvolgende 25 jaar met 25 procent verhoogde. Minder slapen verhoogt namelijk het risico op chronische ziekten, waardoor ook de kans om vroegtijdig te sterven toeneemt.

Tips van de wetenschap voor een betere slaap

Volgens onderzoekers verhoogt slaapgebrek het risico op ernstige ziekten als kanker, diabetes en hartaanvallen.

Maar ze stellen ook dat de studie enkele beperkingen heeft, zoals de zelfgerapporteerde gegevens van de deelnemers, en het feit dat alle deelnemers aan de proef ambtenaren waren uit de regio Londen, met maar weinig niet-blanke deelnemers.

Toch menen ze dat de conclusie opnieuw het belang van een goede nachtrust onderstreept.

‘Voor een goede nachtrust is het belangrijk de slaaphygiëne te bevorderen door de slaapkamer bijvoorbeeld rustig en donker te houden en de temperatuur comfortabel. Het is ook aan te raden om elektronische apparaten te verwijderen en geen grote maaltijden te eten voor het slapengaan. Lichaamsbeweging en blootstelling aan licht overdag kunnen ook een goede slaap bevorderen,’ zegt hoofdonderzoeker dr. Severine Sabia in een persbericht.