Hamburger fastfood

Zo veel invloed heeft sterk bewerkte voeding op de ontwikkeling van dementie

Uit nieuw onderzoek naar het verband tussen sterk bewerkte voeding en dementie in Groot-Brittannië blijkt dat een verandering in je eetpatroon de kans op dementie aanzienlijk kan verkleinen.

Uit nieuw onderzoek naar het verband tussen sterk bewerkte voeding en dementie in Groot-Brittannië blijkt dat een verandering in je eetpatroon de kans op dementie aanzienlijk kan verkleinen.

Shutterstock

An apple a day keeps the doctor away, zeggen de Engelsen – en de wetenschap bevestigt dit.

Een nieuw onderzoek van de Chinese Tianjin Medical University concludeert namelijk dat als je elke dag 50 gram sterk bewerkte voeding verruilt voor superverse etenswaren, dit het risico op de ontwikkeling van dementie met 3 procent kan verminderen.

Als je je inname van sterk bewerkte voeding met 10 procent vermindert en in plaats daarvan vers fruit, verse groenten, granen of onbewerkt vlees eet, daalt de kans op dementie met wel 19 procent, concludeert de studie.

De onderzoekers analyseerden de eetgewoonten van en de ontwikkeling van dementie bij 72.083 Britse burgers met behulp van de UK Biobank, een gezondheidsdatabase.

Wat is sterk bewerkte voeding?

Er zijn vier categorieën van de mate waarin een voedingsmiddel is bewerkt.

  • De eerste categorie is voor voedingsmiddelen die niet of minimaal zijn bewerkt. Dit zijn bijvoorbeeld verse groenten en fruit, bonen, noten, granen, eieren, melk, vis, vers vlees, diepvriesgroenten en -fruit, gepasteuriseerde melk, vruchtensap zonder toevoegingen, ongezoete yoghurt en specerijen.

  • De tweede categorie zijn bewerkte ingrediënten als olie, boter, azijn, suiker en zout.

  • De derde categorie zijn bewerkte voedingsmiddelen, die een combinatie zijn van de eerste twee categorieën, zoals gerookt of gekruid vlees, kaas, brood, gezouten of gesuikerde noten, bier en wijn. De bewerking heeft meestal als doel de houdbaarheid van het product te verlengen.

  • De laatste categorie zijn sterk bewerkte voedingsmiddelen, zoals brood met additieven, kant-en-klaarmaaltijden, ontbijtgranen, frisdranken en vleeswaren.

Het onderzoek concludeert dat de kans op dementie met wel 25 procent kan toenemen als je slechts 10 procent meer sterk bewerkte voeding binnenkrijgt.

Bij de 72.083 Britse burgers van wie het eetpatroon werd geanalyseerd, stonden frisdranken en andere zoetigheden zoals snoep en gebak bovenaan de lijst van meest geconsumeerde sterk bewerkte voedingsmiddelen.

Er is ook goed nieuws

In de inleiding van de studie legt hoofdonderzoeker Huiping Li uit dat eerdere onderzoeken al een verband hadden aangetoond tussen de inname van sterk bewerkte voeding en depressie, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Maar volgens het onderzoek van Huiping Li kun je de kans op al die ziekten – plus dementie – verkleinen door je eetgewoonten te veranderen.

‘Het is bemoedigend om te weten dat je de kans op dementie ook kunt verminderen met een kleine aanpassing in je eetpatroon,’ zegt ze.

Waarom is het ongezond?

Omdat sterk bewerkte voedingsmiddelen variëren van brood met additieven tot kant-en-klaarmaaltijden en ontbijtgranen, is het misschien lastig te zien wat de gemene deler is.

Maar volgens een artikel van de BBC is het probleem met name dat de verregaande bewerking de structuur en de voedingswaarde van het product verandert.

De vezels en voedingsstoffen die van nature in onbewerkte planten en vlees voorkomen, helpen je spijsverteringsstelsel gezond te houden.

Als de sterk bewerkte voeding in de plaats komt van fruit, groente, granen en vlees, kan dat dus leiden tot een ongezonde darmflora.

Bovendien kunnen er chemische stoffen in de verpakking van sterk bewerkt voedsel zitten, die de darmflora ook negatief beïnvloeden.

Sterke connectie tussen hersenen, maag en darmen

Het is geen nieuws dat bacteriën op en in het lichaam je helpen om gezond te blijven. En vooral in je spijsverteringsstelsel zijn bacteriën hard aan het werk.

De vele bacteriën die hier leven, helpen uiteraard met het verteren van het voedsel dat je eet. Maar ze produceren ook belangrijke vitaminen en beschermen je tegen ziekteverwekkende bacteriën of virussen die hun weg naar het lichaam vinden.

Zo kunnen sommige bacteriën – zoals bifidobacteriën – helpen om de hoeveelheid serotonine in het lichaam te verhogen. Dit is een neurotransmitter die onder andere stress vermindert en de eetlust, de slaap en het geheugen regelt.

Bovendien hebben onderzoekers een verband gevonden tussen de ontwikkeling van dementie en een kleiner aantal bifido- en Firmicutes-bacteriën in het spijsverteringsstelsel.

Over het onderzoek

  • Het eetpatroon van 72.083 Britse burgers werd geanalyseerd.
  • De deelnemers waren allemaal ouder dan 55 en hadden aan het begin van de studie geen dementie.
  • Na 10 jaar was bij 518 van de 72.083 dementie vastgesteld.
  • De deelnemers werden in vier groepen verdeeld op basis van hun inname van sterk bewerkte voeding.
  • Sterk bewerkte voeding vormde gemiddeld 9% (225 gram per dag) van het dieet van degenen die de kleinste hoeveelheid sterk bewerkte voeding consumeerden.
  • Sterk bewerkte voeding vormde gemiddeld 28% (814 gram per dag) van het dieet van de burgers die de grootste hoeveelheid sterk bewerkte voeding consumeerden.
  • In de eerste groep kregen 105 van de 18.021 deelnemers dementie, in de tweede groep 150 van de 18.021.