Slaapgebrek dirigeert ongezond vet naar je organen

Het kan gevaarlijk zijn om te weinig te slapen. Uit onderzoek blijkt dat vet zijn weg vindt naar je inwendige organen als je niet genoeg nachtrust krijgt – en dat kan leiden tot diabetes en hart- en vaatziekten.

Het kan gevaarlijk zijn om te weinig te slapen. Uit onderzoek blijkt dat vet zijn weg vindt naar je inwendige organen als je niet genoeg nachtrust krijgt – en dat kan leiden tot diabetes en hart- en vaatziekten.

Shutterstock / tommaso79

Ben jij ook zo iemand die zijn nachtrust verwaarloost om tot diep in de nacht series te bingen of te internetten?

Misschien moet je toch eens wat vroeger naar bed gaan, want slaaptekort kan de kans op hart- en stofwisselingsziekten verhogen. Dat blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie.

Het probleem van slaaptekort baart gezondheidsdeskundigen al lang zorgen. Ze noemen het zelfs een pandemie.

Nachtdienst, Netflix en je telefoon meenemen naar bed zijn verstorende factoren voor je nachtrust en kunnen op termijn tot ernstige leefstijlziekten leiden.

Een onderzoeksteam van de ngo Mayo Clinic in Minnesota, VS toonde aan dat slaapgebrek de vetophoping in je lichaam kan vergroten, met name als ongezond vet op je inwendige organen.

Vier uur slaap

Een studiegroep van twaalf gezonde mensen met een normaal gewicht werd willekeurig in twee groepen verdeeld. Een controlegroep die negen uur slaap kreeg en een testgroep die het met vier uur moest stellen.

42 dagen werden de energie-inname en het energieverbruik van de proefpersonen gevolgd. Ook werden het lichaamsgewicht en de verdeling van vet op de buik en op de inwendige organen bijgehouden.

De proefpersonen werden getest in twee sessies van elk 21 dagen.

Twee weken met vier uur slaap per nacht lieten duidelijke sporen na bij de proefpersonen.

© Covassin N. et al.

De eerste vier dagen kreeg iedereen negen uur slaap; de volgende 14 dagen ging de controlegroep daarmee door, terwijl de testgroep minder slaap kreeg, en de laatste drie dagen kregen beide groepen negen uur. Daarna wisselden de groepen van slaappatroon.

Tijdens het hele experiment konden beide groepen eten wat ze wilden.

Vet, diabetes en hart- en vaatziekten

De testgroep nam 300 extra calorieën per dag in – 13 procent meer eiwit en 17 procent meer vet.

De gewichtstoename was zeer gering, maar de vetophoping nam sterk toe: vergeleken met de controlegroep 9 procent meer vet op de buik en 11 procent meer vet op de inwendige organen.

Normaal wordt vet onder de huid afgezet, maar de nieuwe studie toont aan dat slaaptekort vet kan omleiden naar de inwendige organen, wat kan leiden tot diabetes, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Hoewel de proefpersonen hun slaap inhaalden en hun calorie-inname en gewicht stabiliseerden, bleef het vet op de organen na de proef nog enige tijd toenemen.

De onderzoekers hopen dat er in de toekomst bij het voorkomen van leefstijlziekten niet alleen wordt gekeken naar gewichtsdoelen, maar ook naar de juiste hoeveelheid slaap.