Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mens - Gezondheid

Oude rook in kleren en meubels is schadelijk voor de gezondheid

Je loopt gevaar als je in een kamer bent waar gerookt is, al is er gelucht. Amerikaanse wetenschappers hebben ‘third-hand smoking’ getest op muizen, die al na een maand de gevolgen ondervonden.

Muren die geel zijn van de nicotine en zelfs kleine deeltjes uit tabaksrook die in kleren en meubels achterblijven zijn nog lang nadat de sigaret gedoofd is schadelijk voor de gezondheid.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de University of California.

De Amerikaanse wetenschappers onderzochten de deeltjes uit verbrande tabak en uitgeademde rook die zich in bijvoorbeeld kleren en meubels nestelen.

Als er maar genoeg deeltjes op zo’n oppervlak zijn, kunnen ze met zuurstof reageren en ontstaan er kankerverwekkende stoffen.

Schade na een maand

Roken is de grootste op zichzelf staande oorzaak van kanker. Elk jaar sterven er 4,2 miljoen mensen wereldwijd aan de gevolgen van tabaksgebruik.

De onderzoekers maten het effect van ‘third-hand smoking’ door verschillende materialen die waren blootgesteld aan tabaksrook in kooien met muizen te plaatsen.

Daarop namen de wetenschappers monsters van de hersenen en lever van de muizen, die ze onderzochten op hormonale schommelingen, resistentie voor insuline en andere negatieve veranderingen.

Al na een maand stelden de onderzoekers leverschade vast bij de muizen, en na twee maanden werd ook moleculaire schade gemeten.

Let op in hotelkamers

De wetenschappers wijzen erop dat het gaat om een proef met muizen in een gecontroleerde omgeving.

‘Hoewel ons onderzoek niet op mensen werd uitgevoerd, moeten mensen toch uitkijken op hotelkamers, in auto’s en in huizen waar rokers hebben gewoond. Daar ben je kwetsbaar voor “third-hand smoking’’,’ aldus een van de onderzoekers, Manuela Martins-Green, in Sciencealert.