Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Man zwemt ’s winters in een wak

Is winterzwemmen gezond?

De hele winter door springen mensen in het ijskoude water. Maar zijn winterzwemmen en de extreme koudeshock die het tot gevolg heeft gezond?

Shutterstock

Bij winterzwemmen komen endorfinen vrij

Als een winterzwemmer in het ijskoude water duikt, barst er een vuurwerk los van zogeheten endorfinen, de lichaamseigen morfine.

Endorfinen hebben een pijnstillende werking, die doorgaans twee tot vier uur in stand blijft.

Dat houdt in dat de koude rillingen een positief effect hebben op allerlei aandoeningen waarbij pijn een rol speelt.

Bovendien gaan endorfinen depressie tegen, waardoor winterzwemmen je humeur verbetert en een verzachtend effect kan hebben op een milde depressie.

Winterzwemmen - vrouw winterzwemmer

Bij winterzwemmen maak je een korte duik in ijskoud water.

© Shutterstock

Winterzwemmen kan bloeddruk verlagen

Veel winterzwemmers zeggen dat ‘het bloed gezonder door de aderen stroomt’ na een ijzige duik.

En dat is precies wat er gebeurt, zo blijkt uit een onderzoek van de Finse arts Kyllikki Kauppinen.

Als de huid in contact komt met het koude water, vernauwen de bloedvaten zich om de warmte rond vitale organen als het hart vast te houden.

Ook stijgen de bloeddruk en hartslag om onderkoeling te voorkomen. Als een winterzwemmer uit het koude water komt, verwijden de bloedvaten zich weer en wordt de warmte door het hele lichaam gepompt.

Hoewel bloeddruk en hartslag stijgen tijdens een ijskoude duik, kunnen beide juist dalen bij regelmatig winterzwemmen.

Dat komt doordat het lichaam zich geleidelijk aanpast aan grote temperatuurschommelingen en uiteindelijk geen shock meer krijgt.

Winterzwemmen - 8 tips als je wilt winterzwemmen

Winterzwemmen is goed te doen, maar het ijskoude water kan ook gevaarlijk zijn.

We hebben wat tips voor winterzwemmen op een rijtje gezet:

1. Bouw je tolerantie voor kou vroeg in het seizoen op
Als je nog niet gewend bent aan winterzwemmen, is een ijskoude duik een grote schok voor je lichaam. Sommige mensen gaan er zelfs van hyperventileren, waardoor je een hogere kans loopt te verdrinken. Onderzoek wijst uit dat het lichaam aan de kou kan wennen, en daarom is het slim om vroeg in het seizoen te beginnen met winterzwemmen.

2. Ga niet in je eentje winterzwemmen
Winterzwemmen vraagt veel van je lichaam en daarom moet je nooit in je eentje gaan winterzwemmen. Ga liever in een groepje, zodat jullie elkaar uit het water kunnen helpen als dat nodig is.

3. Check de omstandigheden
Ga het water niet in zonder het weerbericht te hebben gecheckt, want slecht weer kan winterzwemmen levensgevaarlijk maken. Kijk ook of er reddingsmateriaal in de buurt is dat jij of een ander desgewenst kan gebruiken.

4. Ga langzaam het water in
Ga voorzichtig het water in, zodat je lichaam langzaam aan het grote temperatuurverschil went. Als je in een keer in het water springt, wordt het temperatuurverschil te groot en kan je bloeddruk zo snel stijgen dat je hartritme verstoord wordt.

5. Zorg dat je rustig ademt
Let op je ademhaling als je aan het winterzwemmen bent. In een Deens onderzoek met 16 ongetrainde winterzwemmers vielen twee proefpersonen al na slechts één minuut flauw. Dit kwam doordat ze zo zwaar gingen hyperventileren, dat ze meer dan zeven liter lucht per minuut inademden.

6. Blijf dicht bij de kant
Zwem niet te ver weg van de kant, zodat je er weer uit kunt, mocht dat nodig zijn. Als je in de zee wilt winterzwemmen, ga dan niet te ver het water in en kijk uit dat een gevaarlijke muistroom je niet te pakken krijgt.

7. Blijf niet te lang in het water
Zorg dat je niet te lang in het water blijft. Een halve minuut is genoeg om de voordelen van winterzwemmen te ervaren. Als je meerdere minuten in het water blijft, kun je last krijgen van spierverkramping.

8. Pas op met duiken
Je ademhaling is belangrijk bij het winterzwemmen. Daarom moet je je hoofd niet meer dan een paar seconden onder water houden.

Lees ook:

Gezondheid

Dit verraadt je plas over je gezondheid

5 minuten
Gezondheid

Appel- of peervorm? Je lichaam verraadt het risico op voortijdig sterven

3 minuten
Gezondheid

Bacteriën vieren feest in je handdoek

3 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg