Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ongezonde darmen verwarren je hersenen en kunnen depressies veroorzaken

Slechte darmbacteriën kunnen je hersenen verwarren en depressies en angstaanvallen veroorzaken. De bacteriën in je darmen scheiden signaalstoffen af die de hormoonproductie in je hersenen overnemen, bijvoorbeeld van het gelukshormoon serotonine.

Je voelt je zoals je eet.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat bacteriën in de darmen je hersenen beïnvloeden. Microben kunnen de hersenbalans zelfs zo verstoren dat je last kunt krijgen van depressies, angstaanvallen en vergeetachtigheid.

Onze darmen beïnvloeden onze hersenen doordat darmbacteriën een enorme hoeveelheid signaalstoffen afscheiden, bijvoorbeeld vetzuren en hormonen. Zo wordt 90% van het gelukshormoon serotonine in de darmen geproduceerd.

Goede bacteriën voorkomen depressies

Sommige signaalstoffen die in de darmen worden aangemaakt, komen via de bloedsomloop in de hersenen terecht, waar ze onze gemoedstoestand beïnvloeden. Andere stoffen zorgen ervoor dat de zenuwen aan de buitenkant van de darmen signalen afgeven die de hersenen bereiken.

De microben in onze darmen regelen dus de signaalstofproductie en op een bepaalde manier dus ook onze geestelijke toestand.

De melkzuurbacterie lactobacillus rhamnosus helpt om depressies te voorkomen. Hij leeft hoofdzakelijk in onze maag en dunne darm, houdt de darmflora stabiel en verteert ons voedsel. Onderzoekers hebben bijvoorbeeld aangetoond dat muizen die nuttige bacteriën kregen, veel langer konden blijven zwemmen dan muizen die gewoon voedsel kregen.

De bacteriemuizen bleven maar door gaan en soms leek het zelfs alsof ze 'high' waren. Bovendien was het stresshormoongehalte in hun bloed ongeveer twee keer zo laag als bij muizen die geen bacteriën hadden gekregen.__

Een muis met nuttige bacteriën is energieker, heeft minder last van stress en gedraagt zich alsof hij high is. Maar dit zijn gewoon vrolijke hamsters.

In een ander onderzoek bleek dat muizen met bijna steriele darmen ongeveer twee keer zo weinig serotonine in hun bloed hadden dan gewone muizen. Maar zodra de steriele muizen een normale darmflora kregen, nam het serotoninegehalte toe.

Dit komt waarschijnlijk doordat sommige bacteriën het stressniveau verlagen en de productie van het gelukshormoon serotonine stimuleren.

Je riskeert meer dan alleen een depressie

Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat de darmflora een rol speelt bij ziekten zoals schizofrenie, autisme, geheugenproblemen en zelfs alzheimer.

We weten nog niet precies hoe dit kan, maar waarschijnlijk heeft het te maken met de signaalstoffen die bacteriën afscheiden.