Kathleen Folbigg in de rechtszaal

Nieuw onderzoek heropent zaak van ‘viervoudige kindermoordenaar’

De dood van meerdere baby’s in Australië kan veroorzaakt zijn door een genetische fout. De zaak tegen hun moeder, Kathleen Folbigg, wordt heropend onder druk van wetenschappers wereldwijd.

Joel Carrett/AP/Ritzau Scanpix

Al bijna 20 jaar zit de Australische Kathleen Folbigg achter de tralies omdat ze haar vier kinderen, die tussen 1989 en 1999 stierven, zou hebben vermoord.

Caleb, Patrick, Laura en Sarah stierven allemaal heel vroeg – de jongste was pas 19 dagen oud en de oudste 19 maanden. In 2003 werd Folbigg veroordeeld tot minstens 25 jaar gevangenisstraf voor het wurgen van de kinderen.

Kathleen Folbigg zelf beweert dat alle vier de kinderen een natuurlijke dood zijn gestorven en dat ze onschuldig is.

Nu laat de gouverneur van de staat New South Wales de zaak heropenen op aanbeveling van de procureur-generaal.

Wetenschappers: ‘We zijn enorm blij’

De heropening van de zaak komt na druk van zowel Australische als buitenlandse genetisch onderzoekers, die bewijzen hebben gevonden dat de twee dochters van Folbigg een zeer zeldzame genetische afwijking hadden waardoor het hart plotseling kan stoppen.

Een van de onderzoekers is Michael Toft Overgaard, hoogleraar en eiwitdeskundige aan de universiteit van Aalborg in Denemarken. Hij leidt een onderzoeksteam dat het genetische defect in de familie Folbigg heeft bestudeerd.

‘We zijn enorm blij dat onze gegevens de zaak in wezen hebben heropend. En dit laat duidelijk zien dat we een verschil gemaakt hebben.’ Michael Toft Overgaard, hoogleraar en eiwitdeskundige aan de Deense universiteit van Aalborg

Gendefecten kunnen hartafwijkingen veroorzaken

Een aantal jaren lang hebben Michael Toft Overgaard en zijn collega’s in het laboratorium een methode ontwikkeld om het effect te meten van mutaties in de zogeheten CALM-genen, die hartritmestoornissen kunnen veroorzaken.

Defecte CALM-genen vernietigen het eiwit calmoduline, dat calcium door ons lichaam transporteert en essentieel is voor geheugen, spijsvertering en spiersamentrekkingen.

En deze genetische fout ontdekten Australische onderzoekers in 2019 bij zowel Kathleen Folbigg als haar twee dochters. Uit bloedonderzoek van de kinderen bleek dat ze net als hun moeder defecten hadden in het gen CALM2.

De Australische onderzoekers riepen de hulp in van Overgaards team om te onderzoeken wat het gendefect van de familie Folbigg betekent voor het calmoduline-eiwit en wat het met het lichaam kan doen.

Eiwit calmoduline vervoert calcium.

Een goed werkend calmoduline-eiwit hecht zich aan calcium (blauw) en regelt onder meer de samentrekkingen van het hart.