Shutterstock

Dit kan je hersenen langer jong houden

Als je je geheugen en je heldere denkvermogen wilt behouden, is er een speciaal stofje waar je meer van moet eten.

Als je ouder wordt, verlies je niet alleen spiermassa. Ook je hersenen gaan geleidelijk achteruit. Bij sommige mensen gaat dat sneller dan bij anderen, maar één ding lijkt vooral invloed te hebben op hoe snel het gaat.

Onderzoekers van de Australian National University keken naar het verband tussen wat mensen eten en hoe hun hersenen verouderen. En de sleutel tot langzamere hersenveroudering lijkt onder andere in voeding te liggen.

Op zoek naar één voedingsonderdeel

Het onderzoeksteam bestudeerde ruim 6000 mensen tussen de 40 en 73 jaar die ze hadden gerekruteerd uit een grote database, UK Biobank. Alle deelnemers hadden bij aanvang van de studie geen symptomen van neurodegeneratieve aandoeningen.

De deelnemers moesten in totaal in 16 maanden vijf keer een vragenlijst invullen over wat ze hadden gegeten. En er was één bepaalde stof waar de onderzoekers vooral naar op zoek waren in het onderzoek.

Een uiterst belangrijk mineraal

Het mineraal magnesium is betrokken bij de regulering van meer dan 300 chemische reacties in het lichaam. Eerdere studies hebben aangetoond dat magnesium onder andere betrokken is bij biologische processen die relevant zijn voor de hersenveroudering.

De onderzoekers vonden inderdaad een duidelijk en meetbaar verband tussen een verhoogde magnesiuminname en een langzamere afbraak van de hersenen.

Betere bescherming van vitale hersengebieden

‘Uit onze studie bleek dat een 41 procent hogere magnesiuminname de leeftijdsgebonden achteruitgang van de hersenen vermindert. Dit houdt verband met een betere cognitieve functie en een lagere kans op dementie op latere leeftijd of een vertraging van het begin van dementie,’ zegt Khawlah Alateeq, die de studie leidde.

De onderzoekers ontdekten onder meer dat een hogere magnesiuminname leidt tot minder hersenkrimp en een betere bescherming van de hersengebieden die het geheugen, het leervermogen en de motoriek regelen.

De meesten krijgen niet genoeg binnen

De grote vraag is hoeveel magnesium we nodig hebben om een verschil te maken. De onderzoekers stelden vast dat bij mensen die meer dan 550 mg magnesium per dag binnenkregen, de biologische hersenleeftijd een jaar lager was dan de biologische leeftijd van het lichaam. Voor mensen die 350 mg per dag innamen, gold dat niet.

Volgens de Deense Hartstichting consumeren mannen gemiddeld 399 mg magnesium per dag, en vrouwen 325 mg. Magnesium zit onder andere in bladgroenten, avocado’s, amandelen en pure chocolade, en het kan ook in tabletvorm worden ingenomen.