Veroudering leeftijd

Deze twee stofjes kunnen mogelijk je biologische leeftijd verlagen

Scandinavische onderzoekers proberen met twee natuurlijke stoffen een spaak in het wiel steken van hart- en vaatziekten en veroudering. Hun onderzoek kan onze kansen om veel langer gezond te blijven, verhogen.

Een lang en gezond leven staat bij de meeste mensen hoog op de verlanglijst, en een nieuwe ontdekking maakt de kans daarop wellicht een stuk groter. Een groep Zweedse en Noorse onderzoekers heeft ontdekt hoe we mogelijk de biologische veroudering van het lichaam kunnen vertragen en het moment waarop hart- en vaatziekten zich doorgaans aandienen, kunnen uitstellen.

Bij een proef onder 443 ouderen, die recent is gepubliceerd in het tijdschrift Nutrients, bleek dat de personen die dagelijks een supplement namen met het mineraal selenium en het vitamineachtige co-enzym Q10, langere telomeren hadden dan degenen die een placebo slikten. In eerder onderzoek zijn korte telomeren in verband gebracht met veroudering en hart- en vaatziekten, dus de onderzoekers lijken iets gevonden te hebben dat het proces dat ons zwak en oud maakt, kan vertragen.

Levensreis kan mogelijk langer worden

Telomeren, die een belangrijk onderdeel vormen van de verdediging van de cellen tegen verval, zitten aan het uiteinde van elke DNA-streng. Net zoals schoenveters met plastic verzegeld worden om rafelen te voorkomen, houden telomeren de DNA-streng intact.

Telomeren worden bij elke celdeling korter. Als ze ‘op’ zijn en de DNA-streng gaat rafelen, is dat het einde van de cel. In principe fungeren telomeren als een soort ’strippenkaart’ voor de levensreis, want ze bepalen de levensduur van de cel. Door ervoor te zorgen dat het lichaam voldoende selenium en Q10 krijgt, kunnen we die reis mogelijk verlengen.

Het onderzoeksteam mat de telomeerlengte van leukocyten – witte bloedcellen en onderdeel van het immuunsysteem. Dit is een erkende methode om meer inzicht te krijgen in de biologische leeftijd van het lichaam, met name omdat de telomeerlengte in leukocyten niet sterk verschilt van die in andere lichaamscellen.

Q10 is nodig om energie te produceren

Het co-enzym Q10 (of ubiquinon) is een stof die alle lichaamscellen nodig hebben om energie te produceren. In dit proces, de energiestofwisseling, worden vet, eiwit en koolhydraten biochemisch omgezet in adenosinetrifosfaat (ATP). Dat is energie opgeslagen in moleculaire vorm.

Het lichaam kan zelf Q10 aanmaken, onder meer in de lever, maar vanaf ongeveer je 20e gaat die eigen productie in de verkeerde richting. Het Q10-niveau in het lichaam van een 80-jarige is daardoor minder dan de helft van dat van een 20-jarige. Rond het 40e tot 50e levensjaar gaan veel mensen het afnemende Q10-gehalte al merken door een lager energieniveau en toenemende vermoeidheid.

’Onze metingen tonen aan dat een tekort aan selenium en het co-enzym Q10 ons vatbaar maakt voor versnelde veroudering. Door de stoffen als supplement in te nemen, is het mogelijk om het proces zo te vertragen, dat de veroudering langzamer gaat,’ zegt onderzoeksleider Urban Alehagen van het UMC in Linköping.