Hoe wordt het vrachtverkeer groen?
Op de weg rijden talloze vrachtwagens, die veel brandstof verbruiken. Waarom kunnen die niet gewoon op accu’s rijden?

Op het eerste gezicht lijken opgevoerde batterijen voor elektrische auto’s een gemakkelijke weg naar groene vrachtwagens. En fabrikanten als het Zweedse bedrijf Volvo zijn er dan ook mee bezig.
Maar terwijl de huidige accutechnologie prima geschikt is voor elektrische auto’s als een Tesla of VW ID.4, is dat voor zwaar verkeer als vliegtuigen, treinen, schepen en vrachtwagens nog maar de vraag.
Dat komt door de energiedichtheid: de energie in verhouding tot het gewicht van een brandstof, gemeten in megajoule (MJ) per kilo.
Zware batterijen hinderen vrachtwagens
Gewone benzine heeft een energiedichtheid van 46,4 MJ/kg, diesel 44,8 MJ/kg en een goede lithiumionaccu 0,72 MJ/kg.
Voor de hoeveelheid energie die overeenkomt met 100 kilo diesel is een batterij van 6 ton nodig – en dan heeft de vrachtwagen dus veel minder ruimte voor de lading.