Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zwart gat overstraalt sterrenstelsels

Kijk dieper in het heelal dan ooit tevoren. De quasar 3C 273, een groot zwart gat omringd door gassen op 2,4 miljard lichtjaar afstand, is in april met een gewone telescoop te zien.

Over de quasar

De quasar 3C 273 is een van de verste objecten die je met een amateurtelescoop zult kunnen zien.

Zijn krachtige licht heeft ruim 2,4 miljard lichtjaar afgelegd – bijna een vijfde van de ouderdom van het heelal – om jouw oog te bereiken.

Een quasar is geen sterrenstelsel of een ster, maar een extreem hete schijf van gas die alsmaar naar een supermassief zwart gat wordt getrokken.

Het verschijnsel vindt plaats midden in sterrenstelsels – maar lang niet in alle. Al zijn quasars vrij klein, veelal zo groot als ons zonnestelsel, ze behoren tot de meest lichtsterke objecten van het heelal.

INTERACTIEVE AFBEELDING – Zwart gat drijft enorme zaklamp aan:

Zwart gat schijnt met enorme zaklamp

Een supermassief zwart gat trekt sommige deeltjes aan en slingert andere de ruimte in met de lichtsnelheid. Het resultaat: een enorme kosmische lichtshow.