Zwart gat overstraalt sterrenstelsels

Kijk dieper in het heelal dan ooit tevoren. De quasar 3C 273, een groot zwart gat omringd door gassen op 2,4 miljard lichtjaar afstand, is in april met een gewone telescoop te zien.

Over de quasar

De quasar 3C 273 is een van de verste objecten die je met een amateurtelescoop zult kunnen zien.

Zijn licht is ruim 2,4 miljard jaar onderweg geweest – bijna een vijfde van de ouderdom van het heelal.

Een quasar is geen ster, maar een extreem hete schijf van gas die naar een supermassief zwart gat wordt getrokken. Zijn licht ontstaan doordat het zwarte gat wrijving tussen de atomen in de gaswolk veroorzaakt.

INTERACTIEVE AFBEELDING – Zwart gat drijft enorme zaklamp aan:

Quasars bevinden zich midden in sommige sterrenstelsels, en al zijn ze meestal maar zo klein als ons zonnestelsel, ze behoren tot de meest lichtsterke objecten van het heelal.

De quasar 3C 273 schijnt honderden keren zo fel als de hele Melkweg en 2 biljoen keer zo krachtig als de zon, maar door de grote afstand tot de aarde heb je toch een telescoop nodig om hem te kunnen zien.

DE QUASAR BEKIJKEN

ZO DOE JE DAT

• WAAR EN WANNEER?

De quasar 3C 273 bevindt zich in het sterrenbeeld Maagd, dat heel april rond middernacht te zien is in zuidelijke richting, en het beste met nieuwe maan op 5 april.

De quasar is verstopt tussen de ‘armen’ van Maagd en is te vinden op ongeveer 35 graden boven de horizon.

• ZICHTBAARHEID?

Om de quasar te zien heb je een telescoop van zeker 8 inch nodig, het liefst met een computer, die het object zelf kan vinden.

Begin met een oculair dat maar 40 à 50 keer vergroot. Als je de richting goed hebt ingesteld, neem je een sterker oculair dat bijvoorbeeld 200 keer vergroot; dan is de achtergrond donkerder en komen zwakke objecten beter uit.