Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Zwarte gaten

Gigantisch zwart gat is mogelijk het zwaarste ooit

Amerikaanse onderzoekers hebben een zwart gat gevonden dat 17 miljard keer zwaarder is dan de zon. Het zwarte gat behoort tot de zwaarste die ooit zijn gevonden.

Amerikaanse onderzoekers van de University of Texas waren erg verrast toen ze het kleine sterrenstelsel NGC 1277 nader onderzochten. Het sterrenstelsel bleek namelijk een extreem groot zwart gat te bevatten, met een massa van 17 miljard keer die van de zon. Daarmee is het nieuwe zwarte gat een van de grootste die ooit is ontdekt – mogelijk is maar één eerder geregistreerd zwart gat nog groter.

Het nieuwe object onderscheidt zich op verschillende manieren van reeds bekendezwarte gaten– en rekent af met veel theorieën die erover bestaan. Zo bevindt het superzware zwarte gat zich in een relatief klein, lensvormig sterrenstelsel, terwijl de grootste zwarte gaten meestal worden gevonden in veel grotere elliptische sterrenstelsels. En waar de massa van zwarte gaten doorgaans slechts 0,1 procent van de massa van het sterrenstelsel bedraagt, heeft dit nieuwe superzware zwarte gat een massa van een ongekende 14 procent van de totale massa van NGC 1277.

'Dit is een heel merkwaardig sterrenstelsel. Het bestaat bijna volledig uit een zwart gat. Mogelijk vormt het het eerste object in een nieuwe klasse van sterrenstelsel/zwartgat-systemen', zegt astrofysicus Karl Gebhardt van de University of Texas, die hoopt dat de ontdekking onderzoekers meer inzicht zal geven in de manier waarop zwarte gaten en sterrenstelsel samen groeien en elkaar beïnvloeden.

Het sterrenstelsel NGC 1277 bevindt zich op 220 miljoen lichtjaar van de aarde en staat in het sterrenbeeld Perseus.

Bekijk de video voor een snelle introductie in zwarte gaten: